Według pierwszych danych tarcza Maria, która zaczęła drążenia jednego z dwóch tuneli szlakowych odcinka wschodniego II linii metra, przeszła już ok. osiem metrów. - Budowa trzech stacji na Targówku ma zostać skończona w 2019 r. Chcielibyśmy zakończyć budowę II linii metra całkowicie do 2023 r. - mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. W weekend plac budowy stacji Trocka mogą odwiedzać mieszkańcy.
W weekend mieszkańcy stolicy po raz pierwszy mogli oglądać plac budowy stacji C18 Trocka na powstającym, zachodnim odcinku II linii. To stąd ruszają tarcze drążące dwa tunele szlakowe w kierunku Dworca Wileńskiego. Wykonawca cały czas
utrzymuje dobre tempo. - Praktycznie kończymy prace konstrukcyjne na kolejnych stacjach - C17 Targówek i C16 Szwedzka, podobnie z wentylatorniami - mówi Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy wykonawcy, firmy Astaldi. - Najmniej zaawansowany jest obiekt torów odstawczych na stacji C18 Trocka. Jako jedyny nie leży na trasie TBM - przypomina rzecznik.
Plac budowy zwiedzały też władze miasta. - Dziękuję mieszkańcom za cierpliwość i wytrzymałość, ale za jakiś czas będą mieli wyższy komfort. Budowa trzech stacji na Targówku ma zostać skończona w 2019 r. - mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. Zwraca jednak uwagę, że obiekty będą musiały zostać jeszcze odebrane.
Pierwsza tarcza, Maria, nazwana na cześć noblistki Marii Skłodowskiej-Curii,
rozpoczęła 5 maja - przed czasem - drążenie tunelu południowego (tzw. tunel prawy - dla pociągów od strony centrum). Początkowa faza to rozruch - znacznie wolniejszy, w czasie którego czasu wychodzi z korpusu stacji. - Według stanu na piątek 12 maja tarcza znajduje się ok. osiem metrów za ścianą szczelinową stacja C18 Trocka - mówi Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy wykonawcy, firmy Astaldi.
- Planujemy drążyć dzienne średnio około 10 m bieżących. Powinniśmy w ciągu 10 miesięcy, mniej więcej do końca roku, zrealizować tunele - zapowiada Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. Wykonawca przypomina, że to średnie tempo, a dzienne osiągi mogą być większe (na centralnym odcinku rekord wyniósł powyżej 40 metrów). - Do przejścia jest ok. 3 km. Liczymy sumarycznie, łącznie z miejscami, w których maszyna jest przetaczana, czyli przez stacje - wyjaśnia Witczyński.
Do startu szykuje się też druga tarcza - Anna, nazwana na cześć księżnej Anny Mazowieckiej. Jej zadaniem będzie wydrążenie równoległego północnego tunelu (tzw. tunel lewy - dla pociągów w kierunku centrum). - Myślę, że Anna ruszy na początku czerwca - mówi Jerzy Lejk, prezes Metra.
Stolica aktywnie myśli o kolejnych odcinkach II linii i związanych z nią inwestycjach. - Przygotowujemy się i projektujemy kolejne stacje w kierunku północnym, na Bródno. Chcemy skomunikować Targówek i Białołękę za pomocą projektowanego w tej chwili tzw. tramwaju na Białołękę - mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. Jeszcze w tym roku
ma ruszyć przetarg na budowę kolejnych odcinków. - Chcielibyśmy zakończyć budowę II linii metra całkowicie do 2023 r., w ramach aktualnego budżetu unijnego - zapowiada Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.