Dzisiaj (17 grudnia) wykonawca odcinka wschodniego-północnego II linii metra wydobył na powierzchnię pierwszy element tarczy TBM Maria, która półtora tygodnia temu zakończyła drążenie pierwszego z nowych tuneli. Po przeglądzie tarcza zostanie wykorzystana na odcinku zachodnim II linii metra na Woli.
Jak pisaliśmy, 6 grudnia do stacji C15 Dworzec Wileński
dotarła tarcza TBM Maria. Oznacza to, że tunel południowy dla pociągów w kierunku Targówka na budowanym wschodnim-północnym odcinku II linii metra – od stacji C18 Trocka do stacji C15 Dworzec Wileński – jest już w całości wydrążony.
Dzisiaj (17 grudnia) na powierzchni widać już czoło tarczy, a dokładniej przednia część głowicy skrawającej, które zawieszone jest na specjalnie sprowadzonym dźwigu. – To pierwszy element, który został podniesiony – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy wykonawcy, firmy Astaldi. Z tej okazji element tarczy, znajdujący się już na powierzchni, został specjalnie podświetlony. – Następnie w nocy będzie przygotowywany do transportu na Marywilską – mówi Witczyński. Tam znajduje się zaplecze tarcz. Jak dodaje rzecznik, demontaż i wydobycie wszystkich elementów maszyny znajdujących się pod ziemią zajmie ok. 2-3 tygodni.
Trwa jeszcze drążenie drugiego z tuneli, którym w przyszłości pojadą pociągi z Targówka do centrum. – Tarcza Anna znajduje się ok. 200 m od stacji Dworzec Wileński. Znajduje się w bloku serwisowym koło szkoły, gdzie ją przygotowujemy do wejścia w obszar stacji – mówi Witczyński. Wykonawca zakłada, że najpóźniej na początku roku tarcza dotrze do Dworca Wileńskiego.
Po przeglądzie na Marywilskiej tarcza Maria zostanie przewieziona na odcinek zachodni II linii metra na Wolę, budowanym przez firmę Gulermak. Jej zadaniem będzie wydrążenie jednego z tuneli od stacji C6 Księcia Janusza do stacji C9 Rondo Daszyńskiego. Na Woli jest już tarcza Krystyna, przewieziona z Marywilskiej. Start drążenia
zaplanowany jest na I połowę lutego 2018 r.Tarcze TBM są własnością wykonawców – firm Astaldi i Gulermak, które wcześniej razem wykonywały centralny odcinek II linii metra, oddany do eksploatacji w marcu 2015 r.