Niedługo rozkręci się, choć z opóźnieniem, budowa odcinka zachodniego II linii metra na Wolę, do stacji C6 Księcia Janusza. Wykonawca dostał wreszcie zatwierdzenie organizacji ruchu, co oznacza, że w piątek 25 listopada wieczorem zostaną wprowadzone ograniczenia w ruchu na ulicy Górczewskiej, gdzie powstawać będą dwie nowe stacje.
Umowę na budowę odcinka zachodniego II linii metra na Wolę, do stacji C6 Księcia Janusza
podpisano z firmą Gulermak 29 września br. (dla przypomnienia: z opóźnieniem, blisko rok po rozstrzygnięciu przetargu). Wykonawca już rozpoczął pierwsze prace na terenach poza pasem drogowym, jednak zasadnicza budowa głównych obiektów wymaga ograniczeń w ruchu i zajęcia jezdni ul. Górczewskiej.
Warunkiem rozpoczęcia prac było przygotowanie organizacji ruchu do akceptacji służb miejskich, w tym inżyniera ruchu. Składane dokumenty wymagały poprawek, ale wykonawca otrzymał już zielone światło. – W miniony piątek (18 listopada) została zatwierdzona organizacja ruchu dla pierwszej fazy budowy, obejmującej stacje C6 Księcia Janusza i C7 Młynów. Planowane przekazanie terenu nastąpi w piątek 25 listopada w porze wieczornej – mówi Anna Dudkiewicz, rzeczniczka firmy Gulermak. Przestrzeń zostanie wygrodzona i będą prowadzone prace przy wdrażaniu nowej organizacji ruchu, a następnie przy przekładkach sieci.
Zgodnie z planem w rejonie budowy stacji C6 Księcia Janusza ulica Górczewska – między wjazdem do centrum handlowego Wola Park a ulicą Deotymy – zostanie zwężona do jednej jezdni i dwóch pasów ruchu, po których będzie mógł się poruszać transport zbiorowy, taksówki, miejski transport osób niepełnosprawnych. służby miejskie oraz pojazdy z identyfikatorem mieszkańca. Natomiast budowa stacji C7 Młynów – między Sokołowską a Płocką – będzie się wiązała z całkowitym zamknięciem ulicy Górczewskiej.
Główny objazd autobusów zostanie poprowadzony ulicą Elekcyjną. W ciągu Wolskiej, Kasprzaka, Prostej i Towarowej, który ma służyć jako podstawowa trasa objazdowa do Śródmieścia, zostaną wytyczone buspasy. Tramwaje jadące Obozową, jak i Wolską zostaną wzmocnione. Więcej o organizacji ruchu pisaliśmy
tutaj.
mat. ZTM Warszawa
Przy podpisaniu umowy wykonawca podkreślał, że
największym wyzwaniem jest harmonogram. Zatwierdzanie organizacji ruchu zajęło więcej czasu niż zakładano. – Chcieliśmy jak najlepiej wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i służb miejskich. Wystąpiło opóźnienie, ale nie będzie ono warunkowało dalszej realizacji inwestycji – zapewnia Dudkiewicz.
Przetarg na budowę odcinka zachodniego rozstrzygnięto jeszcze w październiku zeszłego roku, ale przez blisko rok miasto nie mogło podpisać umowy z wykonawcą odcinka na Wolę. Najpierw trzeba było poprawić raport środowiskowy, a następnie wojewoda domagał się uzupełnienia dokumentacji. Pierwsze pozwolenie na budowę dla jednego z sześciu obiektów znajdujących się na odcinku zachodnim służby wojewody wydały dopiero 16 września 2016 r.
Otworzyło to drogę do podpisania umowy, co miało miejsce pod koniec września.
Wykonawca ma 38 miesięcy na prace, co oznacza, że zakończą się one na przełomie listopada i grudnia 2019 r. Na 3,4-kilometrowym odcinku zachodnim znajdą się trzy stacje. Stacja C8 Płocka zlokalizowana będzie pod Płocką, po południowej stronie Wolskiej. Następny przystanek, C7 Młynów, zaplanowany jest pod Górczewską – między wiaduktem obwodowej linii kolejowej a ul. Syreny. Przewidziano tutaj
węzeł przesiadkowy między koleją miejską a metrem. Ostatnia stacja, C6 Księcia Janusza, również znajdzie się pod Górczewską, po wschodniej stronie ulicy Księcia Janusza. Po zachodniej stronie przewidziano komorę torów odstawczych. Wizualizacje stacji
tutaj.