W dużej mierze dokonana przebudowa instalacji podziemnych umożliwia prowadzenie na Woli już „właściwej” budowy metra. Na wszystkich stacjach trwają prace przy ścianach szczelinowych, a na stacji C6 Księcia Janusza, skąd mają wyruszyć tarcze drążące odcinek zachodni II linii metra, za miesiąc powinny ruszyć roboty przy stropie. Prezentujemy zdjęcia z budowy stacji C7 Młynów, wykonane podczas dzisiejszej wycieczki Koła Miłośników Metra.
Budowa metra na Woli jest wciąż mniej spektakularna niż na wschodnim-północnym odcinku na Targówku, ale na wszystkich trzech zachodnich stacjach prowadzone są już prace przy ścianach szczelinowych, tworzących przyszłą konstrukcję przystanków. – Najbardziej zaawansowane prace trwają na stacji C6 Księcia Janusza, gdzie jesteśmy najbliżej zejścia z robotami pod ziemię. Kończymy prace przy komorze startowej tarcz – stoi 100% ścian szczelnych, wykop wstępny został wykonany w połowie. W ciągu najbliższych tygodni powinien powstać strop – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy, firmy Gulermak.
Jak wynika z zestawienia budowniczych, w komorze startowej wykonano już nie tylko 100% ścian szczelinowych, ale też baret, których zadaniem będzie podtrzymywanie stropu. W części stacyjnej zaawansowanie prac przy ścianach szczelinowych wynosi 39%, a przy baretach – 9%, natomiast w torach odstawczych zaawansowanie przy ścianach szczelinowych to 7%, a przy baretach – 19%. W całym obiekcie zaawansowanie robót przy wykopie wstępnym to 33%, a przy jet-groutingu, czyli wzmacnianiu gruntu – 76%.
Następna w kolejności jest C7 Młynów. – Wykonana została już duża część ścian szczelinowych i baret (przyszłych podpór stropu). Rozpoczęliśmy wykop wstępny – mówi Sawicki. Dokładnie zaawansowanie prac przy ścianach szczelinowych stacji wynosi 69%, ścian szczelinowych wejść – 33%, a przy baretach – 56%.
Prezentujemy zdjęcia z budowy stacji, wykonane podczas dzisiejszej wycieczki
Koła Miłośników Metra. Widać murki prowadzące, pomiędzy którymi powstają ściany szczelinowe. Specjalna pogłębiarka wybiera grunt ze szczeliny, która wypełniana jest bentonitem dla stabilizacji krawędzi zewnętrznych. Następnie beton podawany od dna stopniowo wypiera bentonit.
Najmniej zaawansowana jest budowa Płockiej. – Na stacji C6 Płocka, na którą weszliśmy najpóźniej, przed miesiącem rozpoczęliśmy wykonywanie ścian szczelinowych – mówi Bartosz Sawicki. Tutaj zaawansowanie prac przy ścianach szczelinowych wynosi 15%.
Niedawno, podczas
prezentacji wykonanych pierwszych odcinków tuneli na odcinku wschodnim-północnym na Targówku, władze miasta przekazały, że uruchomienie tarcz na Woli jest planowane pod koniec stycznia bądź na początku lutego, a więc już po zakończeniu drążenia odcinka wschodniego-północnego. Rzecznik wykonawcy odcinka zachodniego zachowuje na razie ostrożność. – Jeżeli chodzi o start tarcz, to za wcześnie, by mówić o konkretnych datach. Celujemy w przełom I i II kwartału przyszłego roku – mówi Sawicki.