Wykonawca budowy odcinka zachodniego II linii metra na Wolę, firma Gulermak, szykuje się do rozpoczęcia drążenia tuneli. Rozruch pierwszej tarczy TBM o nazwie Krystyna na stacji Księcia Janusza zaplanowano na 10 lutego. Drążenie tuneli do stacji Rondo Daszyńskiego zakończy się w tym roku.
Kilka dni temu opuszczono tarczę TBM Krystyna na dół szybu startowego na stacji C6 Księcia Janusza. Teraz wykonawca przygotowuje się do rozpoczęcia drążenia tuneli na odcinku zachodnim II linii metra – od stacji C6 Księcia Janusza do stacji C9 Rondo Daszyńskiego. – Wszystko idzie zgodnie z planem. W 2019 r. w odstępie kilku miesięcy zakończymy budowę odcinków II linii metra i na Wolę, i na Targówek, gdzie z kolei drążenie tuneli już praktycznie się zakończyło – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. – Krystyna zaraz rusza, zaraz będziemy przygotowywać kolejną tarczę, która ruszy parę tygodni później. Trzymamy kciuki – dodaje Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.
– Łącznie tarcza to 98 m. Jej część robocza o masie ok. 450 ton ma 10 m długości. Operacja wprowadzenia tarczy odbywała się w pobliżu budynków na małej przestrzeni, więc zadanie samo w sobie jest bardzo trudne – wskazuje Jerzy Lejk, prezes Metra.
– Budowa wkracza w kolejny etap. Przystępujemy do drążenia tunelu północnego. Tarcza Krystyna jest scalana, wszystkie elementy tarczy są już na poziomie -2. Rozruch tarczy planowany jest 10 lutego. W ciągu kolejnych maksymalnie 10 dni planowane jest regularne drążenie tunelu. Kolejna tarcza Maria zostanie opuszczona na poizom-2 w pierwszych dniach lutego i trzy tygodnie później, po rozpoczęciu prac przez tarczę Krystyna, rozpocznie drążenie tunelu południowego – Krzysztof Piasecki, kierownik kontraktu ze strony wykonawcy, firmy Gulermak.
Jak dodaje Piasecki, Krystyna zakończy roboty tunelowe na odcinku D7 do stacji C7 Młynów w pierwszych dniach maja, czyli po około trzech miesiącach od rozpoczęcia drążenia. – Cały tunel północny zostanie zakończony w listopadzie tego roku, natomiast południowego – w grudniu – dodaje Krzysztof Piasecki. – Jeżeli chodzi o pozostałe roboty na wszystkich stacjach praktycznie trwają roboty konstrukcyjne. Ściany szczelinowe na stacji Księcia Janusza, czyli naszym najdłuższym obiekcie, zostaną zakończone w lutym. Na początku przyszłego miesiąca zakończą się natomiast roboty w zakresie ścian szczelinowych na ulicy Kasprzaka. Bieżący rok w naszej ocenie będzie mniej uciążliwy dla mieszkańców – wskazuje kierownik.