W dalszym ciągu trwają intensywne przygotowania, które umożliwią rozpoczęcie budowy przedłużenia II linii metra w kierunku zachodnim, na Wolę do stacji C6 Księcia Janusza. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała już postanowienia dla wszystkich obiektów. Jednocześnie w najbliższych dniach projektant ma zakończyć proces poprawek dokumentacji projektowej czterech z pięciu obiektów, po tym jak wojewoda, który wydaje pozwolenia na budowę, zażądał jej uzupełnienia. Inwestor nadal liczy, że uda się zakończyć budowę tego odcinka w 2019 r.
Szczęśliwie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska zakończył już postępowanie dla wszystkich obiektów zachodniego II linii metra. W ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko wydał on w sumie sześć postanowień uzgadniających warunki realizacji przedsięwzięć (3 dla stacji i 3 dla odcinków szlakowych). – Zapisami zawartymi w postanowieniach Regionalny Dyrektor uzupełnił oraz uszczegółowił warunki zawarte we wcześniej wydanej decyzji środowiskowej oraz sformułował nowe warunki konieczne do zastosowania przy realizacji inwestycji – informuje Agata Antonowicz, główny specjalista ds. komunikacji społecznej i kontaktów z mediami w RDOŚ.
Postanowienia te trafiły do wojewody. – Organ wydający pozwolenie na budowę (w tym przypadku Wojewoda Mazowiecki) uwzględnia warunki realizacji przedsięwzięcia określone zarówno w decyzji środowiskowej, jak i w wyżej wymienionych postanowieniach – przypomina Antonowicz.
Jak pisaliśmy, wojewoda wydał postanowienia, w których nałożył na inwestora
obowiązek uzupełnienia dokumentacji. W sumie dotyczy to pięciu z sześciu znajdujących się na tym odcinku obiektów (oprócz stacji C8 Płocka). – Metroprojekt sukcesywnie nanosi poprawki w projektach (głównie mają one charakter graficzny i redakcyjny). Konieczne jest naniesienie zmian na czterech egzemplarzach projektu budowlanego. Najbardziej zaawansowane są prace dla czterech obiektów, dla których postanowienia otrzymaliśmy w połowie czerwca i lipca, tj. stacji C6 Księcia Janusza i C7 Młynów oraz tuneli D7 (Księcia Janusza – Młynów) i D8 (Młynów – Płocka) – informuje Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Metro będzie przebiegać w rejonie obwodowej linii kolejowej, stąd w cały proces uzgodnień musi zostać też zaangażowana strona kolejowa. – Dla C7 i D7 konieczne jest uzyskanie opinii PLK do wydania przez Wojewodę odstępstwa. Z informacji uzyskanych w PLK wynika, że opinia ta powinna być wydana w ciągu kilku najbliższych dni – przekazuje Anna Bartoń.
Wojewoda wyznaczył termin 90 dni na poprawki dla poszczególnych obiektów. – Jednak posiadamy deklarację projektanta, że już w najbliższych dniach dla 4 obiektów proces ten powinien się zakończyć – mówi Bartoń.
Po otrzymaniu i zaakceptowaniu uzupełnionej dokumentacji wojewoda wyda pozwolenia na budowę osobno dla każdego z sześciu obiektów. Dopiero gdy Metro otrzyma wszystkie pozwolenia na budowę zostanie podpisana umowa z wykonawcą, turecką firmą Gulermak, znaną z konsorcjum realizującego centralny odcinek II linii metra. – Zakładany termin zakończenia budowy tego odcinka nie uległ zmianie – nadal jest to 2019 rok – mówi Anna Bartoń. Jednak jak zaznacza, wszystko zależy od terminu podpisania umowy – w kontrakcie przewidziano bowiem 38 miesięcy na realizację prac.
Na 3,4-kilometrowym odcinku zachodnim znajdą się trzy stacje. Stacja C8 Płocka zlokalizowana będzie pod Płocką, po południowej stronie Wolskiej. Następny przystanek, C7 Młynów, zaplanowany jest pod Górczewską – między wiaduktem obwodowej linii kolejowej a ul. Syreny. Przewidziano tutaj
węzeł przesiadkowy między koleją miejską a metrem. Ostatnia stacja, C6 Księcia Janusza, również znajdzie się pod Górczewską, po wschodniej stronie ulicy Księcia Janusza. Po zachodniej stronie przewidziano komorę torów odstawczych. Od maja
trwa natomiast budowa odcinka wschodniego-północnego, na Targówek, którą prowadzi włoska firma Astaldi.