Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał pod koniec września decyzję środowiskową dla zachodniego odcinka II linii metra na Wolę – od stacji C-9 Rondo Daszyńskiego do stacji C-6 Księcia Janusza. Wcześniej wydane zostały już uwarunkowania dla wschodniego odcinka na Targówek, choć w ostatnich dniach wpłynęło odwołanie. Odcinki te, określane mianem 3+3, mają być budowane w pierwszej kolejności. Inwestor wkrótce planuje ogłosić przetarg na wykonawcę.
Kilka dni temu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) wydał decyzję środowiskową dla budowy zachodniego odcinka II linii metra – od szlaku za stacją C-9 Rondo Daszyńskiego do torów odstawczych za stacją C-6 Księcia Janusza. Na ok. 3,5-kilometrowym odcinku zaplanowano trzy stacje oraz trzy tunele szlakowe. Graniczy on bezpośrednio z
aktualnie odbieranym centralnym odcinkiem II linii metra. Metro będzie w pierwszej kolejności
rozbudowywane właśnie o odcinki 3+3 – czyli po trzy stacje w kierunku Woli, jak i Targówka. Decyzja środowiskowa przybliża realizację inwestycji.
Stacja C-8 Płocka znajdzie się w rejonie skrzyżowania Płockiej i Wolskiej. Stację C-7 Młynów przewidziano pod ul. Górczewską, pomiędzy wiaduktem kolejowym a ul. Syreny. Stację C-6 Księcia Janusza zaplanowano natomiast pod Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z Księcia Janusza. Obiekty stacyjne będą realizowane metodą odkrywkową, natomiast do drążenia tuneli zostaną wykorzystane tarcze TBM – szyb startowy przewidziano na stacji C-6 Księcia Janusza, a demontaż przy ścianie torów odstawczych wybudowanej już stacji C-9 Rondo Daszyńskiego. Tunele będą drążone w części pod budynkami. Stacje będą dwu- lub trzykondygnacyjne, z dwiema bądź trzema nawami.
Droga do decyzji środowiskowejMetro Warszawskie złożyło wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla zachodniego odcinka (w ramach 3+3) w lipcu 2013 r. We wrześniu ub.r. RDOŚ nałożył na inwestora obowiązek opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko. Metro złożyło raport w połowie grudnia ub.r. RDOŚ miał jednak uwagi i inwestor został wezwany do uzupełnienia opracowania – spółka przedłożyła poprawiony dokument w lutym br.
W raporcie środowiskowym Metro przyjęło dwa warianty realizacji inwestycji, różniące się technologią wykonywania prac. W pierwszym zakładano minimalizację prac wykonywanych w wykopie otwartym i maksymalne wykorzystanie tarcz zmechanizowanych TBM. Drugi wariant przewidywał ograniczenie prac wykonywanych tarczą. RDOŚ wskazał do realizacji pierwszy wariant.
W trakcie konsultacji wpłynęło kilka wniosków od mieszkańców, którzy sprzeciwiali się planowanej lokalizacji torów odstawczych i obawiali się wpływu budowy na zabudowę. Oprócz tego postulowano m.in. zwężenie Górczewskiej oraz rezygnację z parkingów. Swoje uwagi przesłało też Towarzystwo Ochrony Przyrody, które zostały one w części bądź w całości uwzględnione.
Ostatecznie RDOŚ, po analizie wszystkich dokumentów, wydał 30 września br. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji. Decyzji, na wniosek Metra, został nadany rygor natychmiastowej wykonalności z uwagi na ważny interes społeczny. Strony mogą się jeszcze odwoływać od postanowienia.
Decyzja określa warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji inwestycji i późniejszej eksploatacji metra, ze szczególnym naciskiem na konieczność ochrony cennych przyrodniczo obszarów i obiektów, zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiadujących z budową (ochrona akustyczna). RDOŚ nałożył też obowiązek wykonania badań monitoringowych.
Przetarg w tym rokuPod koniec lipca br. RDOŚ wydał też
decyzję środowiskową dla wschodniego, 3,1-kilometrowego odcinka linii metra pomiędzy Pragą a Targówkiem z trzema stacjami (to jest od stacji Dworzec Wileński do stacji przy Trockiej). W ostatnich dniach wpłynęło jednak odwołanie od Towarzystwa Ochrony Przyrody.
II linia miała już jedną decyzję środowiskową, ale Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska ją
uchylił – głównie z przyczyn formalnych. Zaważyła o tym niezgodność przebiegu II linii z planami zagospodarowania na zachodniej końcówce. Ich korekta wymaga jednak czasu. Metro postanowiło złożyć
dwa oddzielne wnioski tylko dla tzw. odcinków 3+3 (po trzy stacje w kierunku Woli i Targówka), które będą realizowane w pierwszej kolejności.
Według zapowiedzi władz Metra j
eszcze w październiku bądź listopadzie może zostać ogłoszony przetarg na wykonawców oddzielnie dla obydwu odcinków 3+3 (dzięki temu prace będą mogły być prowadzone niezależnie). Realizacja inwestycji ma potrwać do 2018 r. Następnie, jeszcze w ramach perspektywy unijnej 2014-2020 (z rozliczeniem do 2022 r.), miałyby powstać dalsze odcinki – do ostatniej stacji na Bródnie oraz do ratusza na Bemowie.