Na stacji C6 Księcia Janusza na odcinku zachodnim II linii metra trwa wydobywanie ziemi z poziomu pośredniego (-1). Stacja jest przygotowywana do rozpoczęcia drążenia tuneli w kierunku stacji C9 Rondo Daszyńskiego. Wykonawca zapowiada uruchomienie tarcz TBM na luty 2018 r.
Przed miesiącem, 11 sierpnia, na budowie stacji C6 Księcia Janusza
wmurowano kamień węgielny. Wydarzenie to symbolicznie wyznaczało nowy etap prac budowlanych na realizowanym aktualnie odcinku zachodnim II linii metra.
Pod koniec sierpnia na stacji C6 Księcia Janusza zakończono betonowanie pierwszego, górnego stropu na stacji C6 Księcia Janusza w głowicy wschodniej. Aktualnie trwa wybieranie ziemi z poziomu -1, czyli miejsca przyszłej antresoli. – Wydobyto już ok. 7 tys. m sześciennych ziemi, czyli prawie 50% w miejscu szybu startowego na poziomie -1 – informuje Paweł Siedlecki z biura prasowego Metra Warszawskiego. – Za kilka tygodni powinniśmy całą ziemię wybrać – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy, firmy Gulermak.
Po wybraniu ziemi z poziomu -1 budowniczowie rozpoczną wykonywanie stropu pośredniego między antresolą a peronem. Ostatnim zasadniczym elementem konstrukcyjnym stacji będzie płyta denna na poziomie -2. Zgodnie z obecnie obowiązującym harmonogramem wylewanie pierwszej działki płyty fundamentowej na stacji C6 planowane jest na koniec listopada tego roku. W sumie do wykonania jest 600 odcinków płyt, więc prace przy tym etapie powinny zakończyć się w sierpniu 2018 r.
Bardziej zaawansowana jest budowa po wschodniej stronie stacji. To tutaj zaplanowano bowiem szyb startowy dla tarcz TBM, które stąd rozpoczną drążenie tuneli odcinka zachodniego – w kierunku stacji C9 Rondo Daszyńskiego. Według zapowiedzi wykonawcy uruchomienie tarcz TBM planowane jest na luty 2018 r. – zostaną wykorzystane te same maszyny, które do tego czasu
zakończą drążenie odcinka wschodniego-północnego II linii.
Obecnie realizowany odcinek zachodni II linii metra składa się z ok. 3,4 km trasy i trzech stacji – C8 Płocka, C7 Młynów i C6 Księcia Janusza. – W części stacyjnej C6 wykonaliśmy 100% ścian szczelinowych. W torach odstawczych zaawansowanie wynosi ponad 20%. W obu częściach trwa jet-grouting. Na stacji C7 na ukończeniu są ściany szczelinowe, rozpoczęliśmy również wylewanie stropu. Na stacji C8, gdzie weszliśmy najpóźniej, jesteśmy na etapie budowy ścian szczelinowych. Rozpoczęliśmy tez widoczne prace przy wentylatorni na Kasprzaka, związane z przekładkami – mówi Sawicki.
Zgodnie z umową, podpisaną z wykonawcą, firmą Gulermak, budowa odcinka potrwa do końca listopada 2019 r. Stacje zostaną uruchomione po zakończeniu odbiorów i niezależnie od równolegle realizowanego i bardziej zaawansowanego odcinka wschodniego-północnego II linii metra, do stacji C18 Trocka. Jednocześnie Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego, zapowiada, że na początku 2018 r.
zostanie ogłoszony przetarg na budowę kolejnych odcinków, tzw. 2+3.