Metro Warszawskie do dzisiaj (23 października) czekało na oferty w przetargu na zakup 37 nowych pociągów, z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne osiem składów. W sumie wystartowało pięciu producentów.
Przedmiotem wielkiego przetargu ogłoszonego w maju jest dostawa 45 nowych jednoprzestrzennych elektrycznych zespołów trakcyjnych złożonych z sześciu wagonów. W zamówieniu podstawowym przewidziano dostawy 37 fabrycznie nowych pociągów, czyli 222 wagony, w tym 74 z kabiną maszynisty. Opcja przewiduje natomiast dostawy dalszych ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych, co przekłada się na 48 wagonów, w tym 16 z kabiną maszynisty.
Przetarg, dzięki zapisom specyfikacji, był
otwarty dla podmiotów, które realizowały dostawy ezt-ów dla kolei regionalnych, a niekoniecznie dotąd zajmowały się produkcją pociągów dla metra. To ukłon w stronę bydgoskiej Pesy, która otrzymała dofinansowanie z NCBiR-u na
produkcję prototypowego pociągu metra. Bydgoski producent jednak nie skorzystał z tej możliwości i nie złożył oferty.
Dzisiaj (23 października) minął termin składania ofert. Metro poinformowało, że na zamówienie przeznaczyło kwotę łącznie 1,691 mld zł brutto, w tym 1,391 mld zł brutto na część podstawową.
W sumie wystartowało pięć podmiotów. Pierwszą ofertę złożył Stadler na kwotę 1,656 mld zł brutto (1,364 mld zł netto), w tym na zamówienie podstawowe 1,364 mld zł brutto (1,109 mld zł netto). Cena jednego pociągu to 35,793 mln zł brutto (29,100 mln zł netto). Kolejna oferta wpłynęła od CAF na kwotę 1,422 mld zł netto (bez podania kwoty brutto), w tym na zamówienie podstawowe 1,170 mld zł netto. Cena jednego pociągu to 30,938 mln zł netto. Trzecia oferta została złożona przez Alstom Konstal na kwotę 1,797 mld zł brutto (1,461 mld zł netto), w tym na zamówienie podstawowe 1,480 mld zł brutto (1,203 mld zł netto). Cena jednego pociągu to 39,217 mln zł brutto (31,884 mln zł netto). Kolejną ofertę złożyło konsorcjum Skoda Transportation i Skoda Vagonka na kwotę 1,308 mld zł netto (bez podania kwoty brutto), w tym na zamówienie podstawowe 1,077 mld zł netto. Cena jednego pociągu to 28,369 mln zł netto. Ostatnia oferta to konsorcjum Siemens i Newag na kwotę 2,213 mld zł brutto (1,799 mld zł netto), w tym na zamówienie podstawowe 1,821 mld zł brutto (1,481 mld zł netto). Cena jednego pociągu to 48,775 mln zł brutto (39,654 mln zł netto).
Komisja sprawdzi teraz oceny pod względem formalnym. Cena decyduje o wyborze zaledwie w 50%. Pozostałe punkty można otrzymać za zużycie energii (24%), system utrzymania pojazdu (22%) oraz ekologię (4%).
Pojazdy sześciowagonowe muszą być wyposażone w systemy w pełni współpracujące z systemami i urządzeniami infrastruktury I i II linii metra w Warszawie. Wykonawca musi uzyskać też w UTK świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego oraz przeszkolić maszynistów. Na realizację całego zamówienia przewidziano 53 miesiące. Pierwszy pociąg, zgodnie z przetargiem, powinien zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy od zawarcia umowy. Dodatkowo w ciągu 30 miesięcy od daty podpisania umowy Metro Warszawskie będzie mogło podjąć decyzję o rozszerzeniu zamówienia o kolejnych 8 składów. Metro Warszawskie potrzebuje pociągów na 2019 r., kiedy ukończone mają zostać odcinki 3+3 – czyli przylegające bezpośrednio do odcinka centralnego II linii i b
udowane obecnie odcinki zachodni, na Wolę i wschodni-północny, na Targówek, każdy składający się z trzech stacji. Cała II linia ma zostać ukończona do 2023 r.