Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro: Pomarańczowe i granatowe schematy odchodzą w odstawkę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-11-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro: Pomarańczowe i granatowe schematy odchodzą w odstawkę
fot. WU
Metro Warszawskie wprowadza nowe schematy w związku ze zbliżającym się otwarciem II linii metra. Z wagonów znikają już charakterystyczne granatowe linijki z trasą I linii oraz pomarańczowe mapki z przebiegiem metra na tle ulic miasta.

Metro zmienia powoli system informacji pasażerskiej. Okazją jest zbliżające się otwarcie centralnego odcinka II linii metra. Koncepcję dotychczasowego systemu informacji pasażerskiej opracowała pracownia Ryszarda Bojara i Romana Duszka jeszcze w latach 80. Założyli oni, że kolorem „firmowym” będzie granatowy, co znajduje odzwierciedlenie w tle tablic informacyjnych z nazwami stacji itp. Zaproponowali oni też kilka doskonałych rozwiązań, jak pasy z nazwami stacji, ciągnące się przez całą długość peronu czy duże tablice, wskazujące kierunek jazdy pociągu (Kabaty / Młociny).

Autorzy opracowali również schematy. Jednym z nich jest podłużna „linijka” z trasą linii metra, oznaczoną kolorem niebieskim – czyli barwą I linii metra. Takie linijki umieszczone zostały w wagonach nad drzwiami oraz nad wejściami na peron. Na stacjach oraz w wagonach umieszczone były też charakterystyczne pomarańczowe mapy – z linią metra pokazaną na tle schematycznego układu ulic. Ten element całego systemu informacji pasażerskiej był najczęściej krytykowany – m.in. za brak powiązań z innymi środkami transportu, zwłaszcza koleją, przekłamania oraz zbytnią schematyczność przebiegu ulic.

Dotychczasowy system informacji pasażerskiej był jednak obarczony innym poważnym grzechem. W minionym ustroju obowiązywało inne podejście do prawa autorskiego, w efekcie czego wszelkie prawa autorskie zostały przy twórcy, co utrudniało wszelkie modyfikacje. Współpraca Metra z Bojarem nie układała się najlepiej, a informacje i schematy w wielu miejscach pozostawały nieaktualne i nie uwzględniały nowych ulic czy obiektów. Przykładowo odświeżone w 2010 r. schematy okolic stacji Wilanowska kierowały na przystanki trolejbusów, które przestały jeździć w… 1995 r.


fot. WU


W 2012 r. Metro ogłosiło przetarg na nowy system informacji pasażerskiej dla II linii. Wygrała go firma ILF Consulting Enigneers Polska. Współautorem projektu jest agencja reklamowa CREX. Efektem są oznaczenia peronów i stacji II linii. Teraz również w składach jeżdżących na I linii wdrażane są nowe schematy z nowym wzorem, przedstawiające już II linię. – Materiały zostały nam przekazane przez Zarząd Transportu Miejskiego. Będą sukcesywnie nanoszone w pociągach. Chcemy, żeby pasażerowie opatrzyli się ze schematami – to zupełnie nowa jakość informowania w warszawskiej komunikacji – mówi Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra. Jak usłyszeliśmy w ZTM-ie, jednostka nie ustaliła terminu w sprawie rozpoczęcia umieszczania schematów, więc przewoźnik zaczął je naklejać już teraz.

Teraz tło schematów jest białe. Nad drzwiami przedstawione są dwie krzyżujące się linie, z zaznaczonymi przesiadkami na komunikację szynową, autobusy dalekobieżne, a także parkingami P&R. I linia oznaczona jest kolorem niebieskim (nieco ciemniejszym odcieniem niż dotychczas), natomiast II linia – czerwonym. Pomarańczowe schematy z układem ulic zostały zastąpione przebiegiem linii metra na tle komunikacji szynowej – tramwajów i kolei. Teraz już nasz układ komunikacyjny z metrem nie wygląda tak skromnie.

mat. UM Warszawa


fot. WU
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Trapeze: System informacji musi być otwarty

Mobilność

Trapeze: System informacji musi być otwarty

Roman Czubiński 25 maja 2023

Białystok rozbudowuje SDIP

Przestrzeń

Białystok rozbudowuje SDIP

Przemysław Farsewicz 22 lipca 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Trapeze: System informacji musi być otwarty

Mobilność

Trapeze: System informacji musi być otwarty

Roman Czubiński 25 maja 2023

Białystok rozbudowuje SDIP

Przestrzeń

Białystok rozbudowuje SDIP

Przemysław Farsewicz 22 lipca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5