Metro Warszawskie wprowadza nowe schematy w związku ze zbliżającym się otwarciem II linii metra. Z wagonów znikają już charakterystyczne granatowe linijki z trasą I linii oraz pomarańczowe mapki z przebiegiem metra na tle ulic miasta.
Metro zmienia powoli system informacji pasażerskiej. Okazją jest zbliżające się otwarcie centralnego odcinka II linii metra. Koncepcję dotychczasowego systemu informacji pasażerskiej opracowała pracownia Ryszarda Bojara i Romana Duszka jeszcze w latach 80. Założyli oni, że kolorem „firmowym” będzie granatowy, co znajduje odzwierciedlenie w tle tablic informacyjnych z nazwami stacji itp. Zaproponowali oni też kilka doskonałych rozwiązań, jak pasy z nazwami stacji, ciągnące się przez całą długość peronu czy duże tablice, wskazujące kierunek jazdy pociągu (Kabaty / Młociny).
Autorzy opracowali również schematy. Jednym z nich jest podłużna „linijka” z trasą linii metra, oznaczoną kolorem niebieskim – czyli barwą I linii metra. Takie linijki umieszczone zostały w wagonach nad drzwiami oraz nad wejściami na peron. Na stacjach oraz w wagonach umieszczone były też charakterystyczne pomarańczowe mapy – z linią metra pokazaną na tle schematycznego układu ulic. Ten element całego systemu informacji pasażerskiej był najczęściej krytykowany – m.in. za brak powiązań z innymi środkami transportu, zwłaszcza koleją, przekłamania oraz zbytnią schematyczność przebiegu ulic.
Dotychczasowy system informacji pasażerskiej był jednak obarczony innym poważnym grzechem. W minionym ustroju obowiązywało inne podejście do prawa autorskiego, w efekcie czego wszelkie prawa autorskie zostały przy twórcy, co utrudniało wszelkie modyfikacje. Współpraca Metra z Bojarem nie układała się najlepiej, a informacje i schematy w wielu miejscach pozostawały nieaktualne i nie uwzględniały nowych ulic czy obiektów. Przykładowo odświeżone w 2010 r. schematy okolic stacji Wilanowska kierowały na przystanki trolejbusów, które przestały jeździć w… 1995 r.
fot. WUW 2012 r. Metro ogłosiło przetarg na nowy system informacji pasażerskiej dla II linii. Wygrała go firma ILF Consulting Enigneers Polska. Współautorem projektu jest agencja reklamowa CREX. Efektem są oznaczenia peronów i stacji II linii. Teraz również w składach jeżdżących na I linii wdrażane są nowe schematy z nowym wzorem, przedstawiające już II linię. – Materiały zostały nam przekazane przez Zarząd Transportu Miejskiego. Będą sukcesywnie nanoszone w pociągach. Chcemy, żeby pasażerowie opatrzyli się ze schematami – to zupełnie nowa jakość informowania w warszawskiej komunikacji – mówi Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra. Jak usłyszeliśmy w ZTM-ie, jednostka nie ustaliła terminu w sprawie rozpoczęcia umieszczania schematów, więc przewoźnik zaczął je naklejać już teraz.
Teraz tło schematów jest białe. Nad drzwiami przedstawione są dwie krzyżujące się linie, z zaznaczonymi przesiadkami na komunikację szynową, autobusy dalekobieżne, a także parkingami P&R. I linia oznaczona jest kolorem niebieskim (nieco ciemniejszym odcieniem niż dotychczas), natomiast II linia – czerwonym. Pomarańczowe schematy z układem ulic zostały zastąpione przebiegiem linii metra na tle komunikacji szynowej – tramwajów i kolei. Teraz już nasz układ komunikacyjny z metrem nie wygląda tak skromnie.
mat. UM Warszawa fot. WU