Niedługo wszystkie już składy metra będą wyposażone w monitoring oraz system powiadomienia maszynisty, umożliwiający dwustronną rozmowę pomiędzy pasażerem a maszynistą. Metro Warszawskie ogłosiło właśnie przetarg na montaż urządzeń w starych pociągach rosyjskich.
Przedmiotem ogłoszonego przez Metro Warszawskie przetargu jest wykonanie instalacji systemów monitoringu wewnętrznego oraz powiadamiania maszynisty w piętnastu sześciowagonowych pociągach rosyjskich (seria 81). Zamówienie obejmuje również dostarczenie dokumentacji oraz przeszkolenie pracowników. – To modernizacja ostatnich pociągów, które w takie systemy nie były wyposażone. Z całą pewnością podniesie to bezpieczeństwo pasażerów w metrze. Poprawi to też komunikację z pasażerami – obecnie maszyniści nie mają pełnej informacji co się dzieje w wagonie. Gdy pasażer wciśnie przycisk, maszynista słyszy jedynie brzęczyk. Teraz maszynista będzie wiedział, z którego dokładnie miejsca wagonu pochodzi sygnał, a pasażer będzie mógł opisać sytuację – mówi Anna Bartoń, rzecznik warszawskiego metra.
W każdym wagonie mają znaleźć się minimum dwie kamery, które obejmą cały przedział pasażerski. Maszynista ma mieć możliwość swobodnego przełączania kamer, a obraz ma być rejestrowany i zachowywany przez minimum 30 dni. Rozdzielczość kamer musi umożliwiać rozpoznanie twarzy pasażera.
W tej chwili w pociągach rosyjskich znajdują się wyłącznie przyciski awaryjnego powiadomienia maszynisty. Prowadzący pociąg nie ma jednak możliwości nawiązania kontaktu z pasażerem w celu ustalenia natury zdarzenia. Nowy system powiadomienia ma umożliwiać dwustronną rozmowę. W każdym wagonie znajdą się trzy moduły powiadomienia, które zostaną zainstalowane w miejscu dotychczasowych przycisków.
Termin składania ofert mija 12 sierpnia br. O udzieleniu zamówienia zdecyduje przede wszystkim cena (94%), a pozostałe punkty można dostać za przedłużenie okresu gwarancji powyżej 24 miesięcy. Realizacja zamówienia podzielona jest na dwa etapy. Do końca roku zmodernizowanych powinno zostać osiem składów, a do końca listopada 2016 r. siedem pozostałych.
Modernizacja starych składów rosyjskich kończy temat poprawy bezpieczeństwa w pociągach. Inne składy posiadają już monitoring i nowoczesne systemy powiadomienia maszynisty. Pociągi Alstom Metropolis, nowej serii 81 (dostawy 2008-2009) oraz Siemens Inspiro są fabrycznie wyposażone w systemy powiadomienia, umożliwiające dwustronną komunikację. Natomiast składy nowej serii 81 i Siemens Inspiro od początku były wyposażone w monitoring. W 2013 r. rozpoczęto natomiast modernizację składów Metropolis pod kątem wyposażenia ich w kamery.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.