Odbyła się już pierwsza część testów z udziałem pociągu rosyjskiego na gotowym już odcinku torowiska II linii metra. – Wymiary i skrajnia są w porządku. Wiemy też, że zasilanie i łączność działają – mówi „Transportowi Publicznemu” Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.
Zakończyła się już pierwsza, wstępna faza testów na gotowym fragmencie torowiska na centralnym odcinku II linii metra – to jest od łącznika torowego z I linią i stacją C-10 Rondo ONZ do stacji C-9 Rondo Daszyńskiego. Przed dziesięcioma dniami na trasę wjechał pociąg rosyjski. Sprawdzano m.in. skrajnię i ułożenie torowiska. Próby przebiegły pomyślnie. – Wymiary i skrajnia są w porządku. Wiemy też, że zasilanie i łączność działają – mówi „Transportowi Publicznemu” Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.
W pierwszej kolejności wykonano model 3D trasy, następnie na linię wjechał tzw. skrajnik, czyli drezyna z obrysem pociągu. Następnie na tory wpuszczono pociąg rosyjski. – Wjazd składu był poprzedzony odbiorami częściowymi infrastruktury – torowiska, peronów, zasilania itp. To nie był jeden przejazd czy zwykłe przetoczenie składu. Pociąg jeździł z różną prędkością, odbyły się wszelkie pomiary – wyjaśnia prezes Lejk.
Przejazd pociągu rosyjskiego jeszcze nie oznacza, że odcinek jest w pełni gotowy i mogą z niego korzystać pasażerowie. Wykonawcę czeka jeszcze kolejna, dłuższa faza testowa z udziałem pociągu Inspiro. Sprawdzić trzeba, czy pociąg prawidłowo komunikuje się ze wszystkimi urządzeniami i elementami systemu sterowania ruchem. – Na to mamy sporo czasu, do końca kontraktu są jeszcze trzy miesiące. Teraz rozpoczynamy ten krok – mówi Jerzy Lejk.
Jak wyjaśnia prezes Metra, w pierwszej kolejności testy odbywają się na torze prób na terenie STP Kabaty. Już tok temu zamontowano tam urządzenia przytorowe i sterowania ruchem, które będą stosowane na II linii. – Musimy sprawdzić wzajemną komunikację urządzeń i pociągu. Ostatnim krokiem będzie test na „żywym organizmie”, czyli wjazd pociągu Inspiro na gotowy odcinek torowiska na II linii – wyjaśnia Jerzy Lejk.
Termin zakończenia prac wypada 30 września br. Linia zostanie udostępniona pasażerom po niezbędnych odbiorach, co powinno nastąpić według zapowiedzi władz miasta przed końcem roku.
Testy Inspiro