Wykonawca rozpoczął budowę ścian szczelinowych dla dwóch wentylatorni na realizowanym aktualnie wschodnim-północnym przedłużeniu II linii metra do stacji C-18 Trocka. Przyjęta technologia budowy pozwala zmniejszyć utrudnienia i wpływ inwestycji na okoliczną zabudowę.
Technologia ścian szczelinowych jest z powodzeniem stosowana przy budowie metra w Warszawie. Doskonale sprawdza się w miejscach, w których przestrzeń jest ograniczona, a gęsto rozmieszczona infrastruktura nie pozwala na prowadzenie szerokich wykopów.
Jak poinformowało Metro Warszawskie, wykonawca – firma Astaldi – rozpoczął budowę ścian szczelinowych dla wentylatorni szlakowych V17 i V18. To „płuca” metra, które zapewniają dostęp świeżego powietrza pod ziemię i znacznie ograniczają „przeciągi” na stacjach. Zadaniem wentylatorni szlakowych jest przede wszystkim zapewnianie wentylacji tuneli. Odpowiednia cyrkulacja powietrza z wykorzystaniem wentylatorni szlakowych i stacyjnych umożliwia też na zachowanie właściwej temperatury w metrze – w lecie powietrze jest schłodzone, a w zimie ogrzane. Ponadto obiekty te pozwalają na sprawne „oddymienie” podziemnych obiektów oraz ewentualną ewakuację podróżnych.
Wykonywanie ścian szczelinowych jest wymagającym zadaniem. Budowniczowie muszą się zmierzyć z napierającym gruntem, ciekami podwodnymi czy odchyłami maszyn. Realizacja ścian jest podzielona na kilka etapów. Najpierw powstają murki prowadzące, przypominające betonowe cokoły – wyznaczają one zarys wykopu dla ścian szczelinowych, stanowiąc rodzaj swoistych "prowadnic". Składają się one z dwóch równoległe poprowadzonych żelbetonowych ścian o szerokości ok. 30-50 cm i wysokości ok. 100-120 cm. Następnie, po ich wytyczeniu, rozpoczyna się głębienie samego wykopu z wykorzystaniem specjalistycznych maszyn, które są w stanie pracować w dosyć wąskim pasie ziemi. Grunt uzupełniany jest zawiesiną betonitową, która zabezpiecza wykop przed osunięciem. Do wykopu, po osiągnięciu założonej głębokości, są opuszczane przygotowane wcześniej klatki zbrojeniowe, które są zalewane betonem. Tak właśnie powstaje ściana szczelinowa, która jest realizowana w podziale na sekcje.
Ściany szczelinowe na placu budowy V17 będą miały 27,5 metra głębokości i 0,8 metra grubości. Ściany wentylatorni V18 będą płytsze i sięgać będą ok. 20 metrów. W najbliższym czasie rozpocząć się ma z kolei budowa kolejnego obiektu, czyli stacji C18 Trocka, gdzie przewidziano szyb startowy dla tarcz drążących tunele. Część murków prowadzących jest już w tym miejscu gotowa.
Maszyna głębiąca, fot. MW