Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro: Rusza budowa ścian szczelinowych wentylatorni

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro: Rusza budowa ścian szczelinowych wentylatorni
fot. Metro WarszawskieWprowadzanie zawiesiny betonitowej do wykopu
Wykonawca rozpoczął budowę ścian szczelinowych dla dwóch wentylatorni na realizowanym aktualnie wschodnim-północnym przedłużeniu II linii metra do stacji C-18 Trocka. Przyjęta technologia budowy pozwala zmniejszyć utrudnienia i wpływ inwestycji na okoliczną zabudowę.

Technologia ścian szczelinowych jest z powodzeniem stosowana przy budowie metra w Warszawie. Doskonale sprawdza się w miejscach, w których przestrzeń jest ograniczona, a gęsto rozmieszczona infrastruktura nie pozwala na prowadzenie szerokich wykopów.

Jak poinformowało Metro Warszawskie, wykonawca – firma Astaldi – rozpoczął budowę ścian szczelinowych dla wentylatorni szlakowych V17 i V18. To „płuca” metra, które zapewniają dostęp świeżego powietrza pod ziemię i znacznie ograniczają „przeciągi” na stacjach. Zadaniem wentylatorni szlakowych jest przede wszystkim zapewnianie wentylacji tuneli. Odpowiednia cyrkulacja powietrza z wykorzystaniem wentylatorni szlakowych i stacyjnych umożliwia też na zachowanie właściwej temperatury w metrze – w lecie powietrze jest schłodzone, a w zimie ogrzane. Ponadto obiekty te pozwalają na sprawne „oddymienie” podziemnych obiektów oraz ewentualną ewakuację podróżnych.

Wykonywanie ścian szczelinowych jest wymagającym zadaniem. Budowniczowie muszą się zmierzyć z napierającym gruntem, ciekami podwodnymi czy odchyłami maszyn. Realizacja ścian jest podzielona na kilka etapów. Najpierw powstają murki prowadzące, przypominające betonowe cokoły – wyznaczają one zarys wykopu dla ścian szczelinowych, stanowiąc rodzaj swoistych "prowadnic".  Składają się one z dwóch równoległe poprowadzonych żelbetonowych ścian o szerokości ok. 30-50 cm i wysokości ok. 100-120 cm. Następnie, po ich wytyczeniu, rozpoczyna się głębienie samego wykopu z wykorzystaniem specjalistycznych maszyn, które są w stanie pracować w dosyć wąskim pasie ziemi. Grunt uzupełniany jest zawiesiną betonitową, która zabezpiecza wykop przed osunięciem. Do wykopu, po osiągnięciu założonej głębokości, są opuszczane przygotowane wcześniej klatki zbrojeniowe, które są zalewane betonem. Tak właśnie powstaje ściana szczelinowa, która jest realizowana w podziale na sekcje.

Ściany szczelinowe na placu budowy V17 będą miały 27,5 metra głębokości i 0,8 metra grubości. Ściany wentylatorni V18 będą płytsze i sięgać będą ok. 20 metrów. W najbliższym czasie rozpocząć się ma z kolei budowa kolejnego obiektu, czyli stacji C18 Trocka, gdzie przewidziano szyb startowy dla tarcz drążących tunele. Część murków prowadzących jest już w tym miejscu gotowa.


Maszyna głębiąca, fot. MW


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5