Metro Warszawskie rozpisało przetarg na zakup 45 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi rozbudowywanej II linii, wzmocnienia I linii i w dalszej perspektywie zastąpienia kursujących na niej pociągów rosyjskich. Zamówienie podstawowe obejmuje 37 pociągów, a opcja osiem składów.
Metro Warszawskie rozpisało od dawna zapowiadany przetarg na nowy tabor. Zgodnie z zapowiedziami zamówienie obejmuje 45 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych złożonych z sześciu wagonów. Składy mają być oczywiście jednoprzestrzenne. Posłużą one nie tylko do obsługi rozbudowywanej linii, ale także zastąpienia 22 składów rosyjskich na I linii. Ich odkupienie nie jest jednak, jak początkowo planowano, elementem tego przetargu. – Chcemy, by pociągi były nowoczesne, przyjazne dla środowiska i zapewniały jak najwięcej komfortu dla pasażerów –
mówił Jerzy Lejk, prezes Metra, podczas niedawnego Europejskiego Forum Taborowego.
W zamówieniu podstawowym przewidziano dostawy 37 fabrycznie nowych pociągów, czyli 222 wagonów, w tym 74 z kabiną maszynisty. Opcja przewiduje natomiast dostawy dalszych ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych, co przekłada się na 48 wagonów, w tym 16 z kabiną maszynisty. Pojazdy sześciowagonowe muszą być wyposażone w systemy w pełni współpracujące z systemami i urządzeniami infrastruktury I i II linii metra w Warszawie. Wykonawca musi uzyskać też w UTK świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego oraz przeszkolić maszynistów.
Termin składania ofert mija 27 września. O wyborze zadecydują kryteria ceny (50%), a także zużycie energii elektrycznej (24%), system utrzymania pojazdu (22%) oraz ekologia (4%). Pod uwagę brane będą m.in. okres międzyprzeglądowy oraz przebieg między naprawami okresowymi. Jeżeli chodzi o ekologię punktowane będą występowanie zamkniętego łożyskowania zestawów kołowych oraz sprężarki suchej. O warunkach udziału piszemy więcej
tutaj. Wiadomo, że startować mogą polskie firmy, które nie mają bezpośrednio doświadczenia w zakresie produkcji pociągów metra.
Na realizację całego zamówienia przewidziano 53 miesiące. Pierwszy pociąg, zgodnie z przetargiem, powinien zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy od zawarcia umowy. Na jego odbiór przeznaczono trzy miesiące. Przekazanie terminowego świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu powinno nastąpić do końca 23 miesiąca od dnia podpisania umowy, a bezterminowe stałe powinno zostać przekazane w terminie 35 miesięcy od podpisania umowy. Wstępny harmonogram przewiduje, że dostawy kolejnych składów będą się odbywać od 23 miesiąca w miesięcznych odstępach (w partiach po 1-2 pociągi). O skorzystaniu z prawa opcji spółka będzie mogła zdecydować w terminie 30 miesięcy od zawarcia umowy. Metro Warszawskie potrzebuje pociągów na 2019 r., kiedy ukończone mają zostać odcinki 3+3 – czyli przylegające bezpośrednio do odcinka centralnego II linii i budowane obecnie odcinki
zachodni, na Wolę i
wschodni-północny, na Targówek, każdy składający się z trzech stacji. Cała II linia ma zostać ukończona do 2023 r.
Zakup nowych pociągów przybliża Metro Warszawskie do celu, jakim jest wycofanie pociągów rosyjskich. – Generalnie zakładamy, że pociągi rosyjskie powinny podlegać wymianie z racji swoich cech eksploatacyjnych i zbliżającego się okresu zakończenia ich żywota technicznego. W tej chwili
podlegają one remontom wymaganym przez stosowne przepisy –
wskazywał prezes Metra. Wśród wad pociągów wymienia konieczność codziennych przeglądów, a także duży pobór energii.