Jak podały władze miasta, stan zaawansowania prac na wszystkich stacjach wynosi 75%. Poza Powiślem, gdzie trwa wykonywanie brakującego łącznika pod tunelem Wisłostrady. – Prace przebiegają tutaj zgodnie z harmonogramem wykonawcy. Nie ma żadnych zagrożeń – mówi Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
W tym roku skończyć się ma budowa centralnego odcinka II linii metra. – Wchodzimy w ostatni etap. Za parę miesięcy powinniśmy zakończyć kontrakt na centralny odcinek II linii metra – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy. Jak przypomina, budowniczowie musieli zmierzyć się z szeregiem trudnych wyzwań inżynieryjnych – tunele przechodzą pod I linią, Skarpą, Wisłą i budynkami na Pradze, będącymi często w dosyć kiepskim stanie.
Zgodnie z umową termin zakończenia prac wypada 30 września br. (przesunięty o 11 miesięcy względem pierwotnego harmonogramu). Potem będą odbywały się odbiory techniczne. – Chcemy, prawdopodobnie w marcu, powołać zespół roboczy z urzędem wojewódzkim i wszystkimi zainteresowanymi służbami, żeby przygotować się do odbiorów i skrócić terminy do akceptowalnych społecznie – zapowiada Jacek Wojciechowicz.
Na Powiślu zgodnie z planemWykonawca buduje teraz brakującą część stacji Powiśle pod tunelem drogowym Wisłostrady. W sierpniu 2012 r., podczas drążenia tego łącznika, na teren budowy metra przedostały się spore masy nawodnionego gruntu spod tunelu Wisłostrady. Zanim w tym miejscu budowniczowie mogli kontynuować prace trzeba było zabezpieczyć m.in. obiekt drogowy i zapewnić bezpieczne warunki dla dalszej budowy. Ostatecznie prace wznowiono w styczniu br. – zabezpieczyć m.in. obiekt drogowy i zapewnić bezpieczne warunki dla dalszej budowy. – W chwili obecnej trwa budowa zachodniej części północnego tunelu łącznika. Jesteśmy mniej więcej w połowie. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem wykonawcy. Nie ma żadnych zagrożeń – mówi Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Łącznik w osi peronu, którym spięte zostaną dwie części stacji po obu stronach tunelu Wisłostrady, składa się z trzech równoległych tuneli, które są wykonywane metodą górniczą. Jak informuje firma AGP Metro, wykonano już 16 m korytarza północnego i 5 m wykopu pod korytarz południowy. Ich budowa, ze względów technologicznych, nie może odbywać się równocześnie. – Aktualnie równolegle odbywa się dalsze mrożenie kolejnych fragmentów całej przestrzeni pod Wisłostradą – informuje Witek. We wschodniej części stacji wykonawca przystąpił do wycinania północnej części ściany szczelinowej.
Stan zaawansowania prac na wszystkich stacjach, poza Powiślem, wynosi 75%. Prowadzone są prace wykończeniowe i instalacyjne, trwa montaż schodów ruchomych. Zasypywane są też konstrukcje od zewnątrz, na powierzchni trwają również prace przy odtwarzaniu układu drogowego i torowego.
Będą węzły przesiadkowe
W wakacje ZTM chce przedstawić plan zmian w komunikacji w związku z uruchomieniem centralnego odcinka. Na stacjach Rondzie Daszyńskiego, Dworzec Wileński, Stadion i Powiśle węzły przesiadkowe. ZTM ma 1 mln zł na wybudowanie przystanków ZTM chce wybudować osiem dobrej jakości przystanków. – Chodzi o te lokalizacje, gdzie w tej chwili przystanków nie ma – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM-u.
– Ta inwestycja nie do końca jest doceniana z punktu widzenia znaczenia dla miasta. W zasadniczy sposób odmieni relacje i możliwości komunikacyjne, trudno to porównać do czegokolwiek innego – dodaje Wojciechowicz.
Co z ulicami?Do lipca mają potrwać prace przy przebudowie Prostej, w ramach której ulica będzie poszerzona. – Nie ma opóźnień w przekazywaniu terenów przez metro – mówi Anna Piotrowska, dyrektor Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. W ramach prac 770-metrowy odcinek ulicy pomiędzy rondem Daszyńskiego a rondem ONZ otrzyma drugą jezdnię – teraz kierowcy będą mieli po dwa pasy w każdą stronę, z dodatkowymi pasami do skrętu w rejonie skrzyżowań. Torowisko, przystosowane do wprowadzenia w przyszłości ruchu autobusowego, znajdzie się w pasie dzielącym jezdnie – na razie będzie tutaj posiana trawa. Ponadto przebudowane zostaną wloty ul. Żelaznej, Twardej i Pańskiej i powstaną parkingi samochodowe przy Pańskiej. Po obydwu stronach ulicy znajdą się drogi rowerowe lub ciągi rowerowo-piesze. Przebudowa kosztować będzie 33,8 mln zł.
Całkowitą metamorfozę przejdzie też ul. Świętokrzyska, na której wcześniej dominowały samochody, czego najlepszym przykładem były wielkie parkingi zajmujące większą część szerokich chodników (!). Teraz ulica zostanie zwężona do jednego pasa w każdą stronę pomiędzy Kopernika a Marszałkowską. Na dalszym odcinku – do ronda ONZ – kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy. Automatycznie też zmniejszeniu ulegnie liczba miejsc do parkowania. Zostaną wytyczone pasy i drogi rowerowe, pojawią się również dodatkowe przejścia dla pieszych. Prace mają rozpocząć się w maju. – Rewitalizacja ulicy przewidziana jest w okresie do września br. – zapowiada Jacek Wojciechowicz. Wtedy też oddana ma zostać obecnie zajęta przez metro ul. Targowa na Pradze – władze miasta ogłosiły właśnie budowę dodatkowego przejścia dla pieszych w rejonie Ząbkowskiej (
piesi nie będą musieli już schodzić pod ziemię).
Nad metrem, w śladzie ulicy Sokolej, do końca września gotowy ma być pierwszy odcinek Trasy Świętokrzyskiej (od Wybrzeża Szczecińskiego do Zamoyskiego). Prace budowlane są już prowadzone – z uwagi na to, że droga powstaje na stropie stacji Stadion prowadzone są w ścisłej koordynacji z budowniczymi metra. Dzięki tej trasie, po dociągnięciu do ul. Zabranieckiej, poprawić się ma dojazd na Targówek.