Metro rozstrzygnęło dziś konkurs na koncepcje architektoniczno-budowlane dla dwóch stacji na Bemowie i trzech na Zaciszu i Bródnie (tzw. odcinek 3+2). Zostaną one zrealizowane w drugiej fazie rozbudowy II linii do 2022 r. Te pierwsze zaprojektuje firma AMC Chołdzyński (w konsorcjum z Metroprojektem), znana z koncepcji odcinka centralnego II linii. Z kolei trzema stacjami w północno-wschodniej części zajmie się firma ILF, znana z projektu trzech innych stacji odcinka na Pradze i Targówku.
Pod koniec 2014 roku Metro Warszawskie ogłosiło konkurs na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej dla drugiego etapu rozbudowy II linii metra (tzw. 3+2). Obejmuje on dwie stacje na Bemowie (odcinek zachodni) oraz trzy na Targówku i Bródnie (odcinek wschodnio-północny). Startujący mogli składać wnioski o udział tylko na jeden z dwóch odcinków. Z ośmiu zaproszonych do udziału w konkursie firm projekty złożyło sześć pracowni – po trzy na każdy odcinek. Dzisiaj ogłoszono wyniki. Dla odcinka zachodniego wybrano koncepcję konsorcjum Metroprojektu i AMC Chołdzyński, znanych już z centralnego odcinka II linii metra, natomiast dla wschodnio-północnego odcinka firmy ILF, która też zaprojektowała trzy wcześniejsze stacje tego odcinka. – Nadesłane prace były oceniane pod wieloma kryteriami – eksploatacyjnymi, architektonicznymi, powiązania z innymi środkami transportu, kosztów wykonania i oddziaływania na środowisko. Wybrane prace zdobyły najwięcej punktów w poszczególnych kategoriach – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. – Wygrały firmy, co jest dobrą wiadomością, które mają duże doświadczenie, jeżeli chodzi o projektowanie tuneli metra i stacji. To gwarantuje, że te projekty zostaną zrobione na czas, a ich jakość będzie wysoka, co możemy ocenić na już istniejących stacjach – dodaje Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent. Zwycięzcy, oprócz nagrody pieniężnej, zostaną zaproszeni do negocjacji w sprawie umów na wykonanie projektów budowlanych.
Na odcinek zachodni, o długości ok. 2,12 km, składają się dwie stacje z dwoma odcinkami tuneli szlakowych z wentylatorniami. Stacja C-5 o roboczej nazwie Ulrychów (Wola Park) znajdzie się pod Górczewską, w rejonie ulicy Białowiejskiej. Kolejna stacja, C-4 o roboczej nazwie Górce (Powstańców Śląskich), jest zaplanowana pod Górczewską, w rejonie ratusza dzielnicy Bemowo oraz skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich.
Na odcinku wschodnio-północnym, o długości ok. 3,95 km, przewidziano trzy stacje i trzy odcinki tuneli szlakowych z wentylatorniami. Stacja C-19 Zacisze powstać ma pod ul. Figara, po południowej stronie skrzyżowania ul. Litawora z ul. Rolanda. Kolejną stację, C-20 Kondratowicza, przewidziano pod skrzyżowaniem ul. Kondratowicza z ul. Malborską, po zachodniej stronie ul. Św. Wincentego. Ostatnia stacja, C-21 Bródno (Rembielińska) powstać ma pod ul. Kondratowicza po wschodniej stronie ul. Rembielińskiej.
– To stało się już oczywiste, że II linia metra jest w Warszawie. Przyzwyczajamy się do tego i oczekujemy rozbudowy. Niedługo przystępujemy do budowy odcinków 3+3, a teraz rozstrzygamy konkurs na koncepcje kolejnych stacji 3+2. Choć, jak na miasto prawie 2-milionowe, na to metro bardzo długo czekaliśmy – mówi Gronkiewicz-Waltz. Odcinki objęte konkursem powstaną do 2022 r. w ramach drugiego etapu rozbudowy II linii metra. Wcześniejszy etap zakłada budowę tzw. odcinków 3+3, przylegających bezpośrednio do centralnego odcinka II linii metra i obejmujących po trzy stacje w każdą ze stron. Na Woli, na odcinku zachodnim, pociągi dojadą do stacji C-6 Księcia Janusza. Natomiast na Targówku do stacji C-18 Trocka (ex Targówek II). Odcinki te powinny być gotowe w 2019 r.
Wybrano już wykonawców dla ich realizacji. Wydano już pierwsze
pozwolenia na budowę. Jak zapowiadają władze miasta, jeśli pozostałe będą wydawane sprawnie, prace rozpoczną się w połowie tego roku.
Do realizacji pozostanie jeszcze III etap rozbudowy – z trzema stacjami we wschodniej części Bemowa i Stacją Techniczno-Postojową Mory. – Chcielibyśmy, żeby w momencie, gdy inwestor, czyli miasto, będzie dysponował odpowiednimi środkami, stacja ta została zbudowana. Będzie to stanowiło zamknięcie całego projektu pod nazwą II linii metra – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra.
Stacja C-4 Powstańców Śląskich
Stacja C-5 Wola Park Stacja C-19 Zacisze
Stacja C-20 Kondratowicza Stacja C-21 Bródno