Metro Warszawskie rozstrzygnęło przetarg na wykonanie naprawy piątego poziomu utrzymania 64 pudeł rosyjskich wagonów metra serii 81. Zamówienia udzielono firmie ZNTK Mińsk Mazowiecki, która złożyła tańszą ofertę. Naprawy, przy okazji której pociągi zmienią swoje barwy, rozpisane są na lata 2017-2019.
Przedmiotem przetargu było wykonanie w latach 2017-2019 naprawy piątego poziomu utrzymania (P5) 64 wagonów rosyjskich. Do naprawy zostanie skierowanych 28 wagonów czołowych (typu 81-717.3, 81-572) i 36 wagonów pośrednich (typu 81-714.3 i 81-573).
Do Metra Warszawskiego
wpłynęły dwie oferty, złożone przez ZNTK Mińsk Mazowiecki oraz H. Cegielski. Jednak tylko oferta zakładu z Mińska, opiewająca na kwotę 18,34 mln zł brutto, mieściła się w kosztorysie zamawiającego, sięgającym kwoty 18,50 mln zł brutto. Metro właśnie wybrało, co nie zaskakuje, ofertę firmy ZNTK Mińsk Mazowiecki, która zresztą w tej chwili wykonuje naprawy główne
pociągów Alstom Metropolis ‘98.
Naprawy rozpoczną się w I półroczu 2017 r. i potrwają do 21 grudnia 2019 r. (szczegółowy harmonogram
tutaj). W jej skład wchodzą m.in. naprawa okien wraz z wymianą uszkodzonych szyb, naprawa malatury pudła i drzwi, naprawa poręczy przy drzwiach, regeneracja pulpitu maszynisty, wymiana wykładziny i sklejki podłogi, malowanie osłon pod siedzeniami, naprawa klap w podłodze, wymiana listew przypodłogowych, wymiana rolek drzwiowych, wymiana magistrali powietrznej drzwiowej, czyszczenie spoin elementów konstrukcyjnych, wykonanie pomiarów geometrii pudeł wagonów, wymiana zużytych poręczy, odnowienie numerów wagonów, naprawa gniazd reflektorów, próba szczelności. Przy okazji wagony
stracą swoje charakterystyczne barwy – niebieski pas wzdłuż wagonu, odpowiadający kolorowi zakładowemu Metra Warszawskiego, zostanie zastąpiony żółtym, natomiast niebieskie czoło stanie się czerwone.
Wiadomo już, że Metro Warszawskie
nie sprzeda pociągów rosyjskich w ramach najbliższego przetargu na zakup nowych składów. Spółka nie wyklucza jednak wycofania pociągów rosyjskich, ale miałoby to nastąpić w dalszej perspektywie.