Pociągi serii 81 służą warszawiakom od początku funkcjonowania metra. Wyjeżdżone kilometry wiążą się z potrzebą przeprowadzenia naprawy piątego poziomu utrzymania P5, czyli naprawy głównej. Po jej przeprowadzeniu składy te będą mogły być eksploatowane przez kolejne lata.
Po zakończeniu remontu pasażerowie będą mogli zauważyć nowe siedzenia pasażerskie, odnowione poręcze, wymienione zniszczone szyby w wagonach, nową podłogę wagonów. Zmieniona zostanie także malatura wagonów (m.in. niebieski pasek zastąpiony zostanie żółtym). Z technicznego punktu widzenia ważna jest naprawa nie tylko wnętrza wagonu pasażerskiego, ale również naprawa wózków. Naprawie poddane będą wszystkie sprężarki, sprzęgi, silniki trakcyjne, cylindry hamulcowe, a także okablowanie. Więcej o zakresie remontu pisaliśmy
tutaj.
Prace przeprowadzi ZNTK Mińsk Mazowiecki, a wartość kontraktu to 18,34 mln zł brutto. W latach 2017 – 2019 naprawę przejdą 64 wagony (28 wagonów czołowych i 36 wagonów pośrednich). Na lawety – jako pierwsze – zostały załadowane wagony nr 011 i 012 ze składu nr 06. Zostały one wyprodukowane w 1994 r. w Sankt Petersburgu i przejechały w warszawskim metrze ponad 2.200.000 km. Jest to ich kolejny taki remont, gdyż naprawa piątego poziomu utrzymania P5 pociągów serii 81 wymagana jest przez producenta po 16 latach eksploatacji pojazdu lub po przejechaniu 1.120.000 km. Podczas tego remontu wymieniane lub regenerowane są wszystkie eksploatowane części.
Wagony zostaną przetransportowane z terenu Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty do zakładów naprawczych w Mińsku Mazowieckim. Odbędzie się to transportem kołowym, jako transport specjalny. Wyjątkowo dla pociągów metra, wagony umieszczone zostaną na lawetach, które nocą przejadą ulicami Warszawy w kierunku Mińska Mazowieckiego.
Docelowo Metro Warszawskie
nie wyklucza sprzedaży wagonów rosyjskich. – Decyzja jeszcze nie zapadła, ale nie rezygnujemy z tego pomysłu. Wagony, które ewentualnie byłyby sprzedawane, muszą być jednak w stanie sprawności technicznej – wyjaśnia Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Spółka, zgodnie z niedawnymi zapowiedziami, planuje w najbliższym czasie
przetarg na zakup 45 nowych pociągów – do obsługi wydłużonej II linii i ewentualnie do wzmocnienia I linii.