Od nocy ze środy 29 czerwca na czwartek 30 czerwca zamknięte zostanie najpopularniejsze wyjście na stacji Wilanowska, prowadzące na pętlę autobusową. Pasażerowie przesiadający się między autobusami a metrem będą musieli nadkładać drogi. Powodem jest budowa prywatnego biurowca.
Pasażerowie korzystający ze stacji Wilanowska muszą się liczyć z dużymi utrudnieniami. Od nocy ze środy 29 czerwca na czwartek 30 czerwca najpopularniejsze i najbardziej oblegane wyjście – w kierunku pętli autobusowej oraz parkingu P&R – zostanie zamknięte. Pasażerowie będą musieli korzystać z wyjścia południowo-wschodniego, w kierunku Bukowińskiej i omijać ze wschodniej strony parking przesiadkowy Park & Ride, by dotrzeć na pętlę autobusową i przystanki Polskiego Busa.
Powodem jest budowa biurowca na działce między stacją metra a pętlą. ZTM, który o utrudnieniach poinformował w ostatniej chwili – na kilka godzin przed zamknięciem – nie podaje przez ile będą trwały utrudnienia. Według naszych informacji utrudnienia potrwają co najmniej do grudnia.
W wyniku inwestycji
zmieni się układ wejść do metra. Opracowując koncepcję budynku, inwestor – firma Reform Company 3 Sp. z o.o. – zwrócił się do Miasta i Metra z zapytaniem o możliwość przebudowy wspomnianego wejścia i taką zgodę otrzymała. Decyzja taka dziwi, bo korzyści są wątpliwe, biorąc pod uwagę zwłaszcza fakt długich utrudnień związanych z niedostępnością najpopularniejszego wyjścia.
mat. ZTM WarszawaW miejscu obecnie istniejącego wejścia z jednym ciągiem schodów ruchomych (do góry), prowadzącego w stronę pętli autobusowej, powstaną dwie oddzielne klatki schodowe. Nie będą one konstrukcyjnie powiązane w żaden sposób z nowym budynkiem – obydwa wejścia będą stanowić oddzielne, zadaszone obiekty. Wyjścia zmienią też orientację. – Dotychczas klatka schodowa tego wejścia była skierowana prostopadle do osi korpusu stacji, po przebudowie podstawowa klatka schodowa zostanie przysunięta do korpusu stacji i skierowana na południowy-wschód, czyli równolegle do osi korpusu stacji – wyjaśnia Tomasz Kunert z Urzędu Miasta. Powstanie nowe wyjście prowadzące w stronę Puławskiej. Niestety, przebudowy nie wykorzystano do zwiększenia dostępności stacji poprzez budowę dodatkowych wind.
ZTM planuje w rejonie Wilanowskiej
budowę węzła przesiadkowego z prawdziwego zdarzenia. Niestety, to odległa perspektywa, obejmująca najwcześniej rok 2020. Przebudowa jednego z wejść do metra chwilowo komplikuje sytuację. – Lada chwila rozpoczyna się budowa ulic dzielnicowych i budynku biurowego, który spowoduje przebudowę jednego z wyjść metra. Jeżeli na tym by się skończyły inwestycje, to węzeł mógłby być w jeszcze gorszym stanie –
mówił w marcu Jakub Miernik, który w ZTM-ie zajmuje się węzłami przesiadkowymi. Dalsza niekontrolowana zabudowa znacząco pogorszyłaby funkcjonowanie węzła – pierwotnie zakładano bowiem też zagospodarowanie kolejnej działki, przez co dojście do pętli autobusowej wzdłuż wschodniej ściany parkingu Park and Ride. – Miejmy nadzieję, że do tego nie dojdzie, ta działka jest kluczowa dla stworzenia funkcjonalnego węzła – podkreślał Miernik.
mat. Dziuba Architekci