Nie uda się w tym roku wymienić najbardziej wyeksploatowanych wind na stacjach A13 Centrum i A9 Racławicka. Wykonawca, firma OTIS, odstąpił od podpisania umowy z uwagi na zbyt napięty harmonogram. Teraz metro da wykonawcom więcej czasu, przy okazji dołączając stację A7 Wilanowska.
Metro Warszawskie
zabiera się za wymianę najstarszych wind na stacjach I linii metra. Jak wyjaśnia Metro, przyczyną wymiany jest duże zużycie eksploatacyjne oraz brak części wymiennych, co wydłużało czas napraw. Do wymiany w pierwszej kolejności zostały wytypowane windy na stacji A9 Racławicka (południowo-wschodnia) oraz A13 Centrum (południowo-wschodnia i południowo-zachodnia). Urządzenia na stacji Centrum obsługują najbardziej obleganą w metrze stację z najbardziej obłożonej strony.
Jedyną ofertę w przetargu, opiewającą na kwotę 898 tys. zł,
złożyła firma OTIS, która dostarczyła większość wind i schodów w warszawskim metrze. Wymiany nie uda się jednak, jak planowano, przeprowadzić w tym roku. – Przetarg dotyczący wymiany najstarszych wind został unieważniony w październiku 2016 r. z uwagi na nieprzystąpienie wybranego wykonawcy do podpisania umowy – informuje Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Zadecydował o tym napięty harmonogram – termin składania ofert przypadał 12 września, a pismo z zaproszeniem do podpisania umowy firma otrzymała 6 października, natomiast windy miały zostać wymienione do 29 grudnia 2016 r. – O ile w momencie składania oferty dotrzymanie terminu wykonania przez naszą firmę przedmiotu zamówienia było realne, to prawie miesiąc później stało się już niemożliwe. Produkcja i dostawa urządzeń, a następnie technologia wymiany dźwigów i odbiory wymagają określonego czasu, którego po ewentualnym podpisaniu umowy byłoby za mało. Zwłaszcza w przypadku dźwigów z funkcjami pożarowymi. Ponadto nasze fabryki, jak wiele innych, w drugiej połowie grudnia mają przerwę świąteczno-technologiczną. Niewyprodukowanie i niedostarczenie kompletnych urządzeń do tej przerwy skutkuje dostawą podzespołów dźwigowych dopiero w styczniu kolejnego roku – wyjaśnia Grzegorz Podlaski, kierownik projektów zamówień publicznych w firmie OTIS.
Metro nie odstępuje od zamiaru wymiany dźwigów, ale cały proces przesunie się. – Z uwagi na konieczność przeprowadzenia wymiany niektórych wind, w najbliższym czasie ogłosimy kolejny przetarg na wymianę czterech urządzeń dźwigowych. Do wcześniej zaplanowanej wymiany trzech wind, dodany zostanie dźwig na stacji Wilanowska. Planujemy tak przygotować harmonogram prac, by wymiana została wykonana do końca wakacji przyszłego roku – zapowiada Bartoń.
Spółka zapowiada też sukcesywną wymianę kolejnych wind. W pierwszej kolejności działania będą koncentrować się na dźwigach hydraulicznych na odcinku A1 Kabaty – A15 Ratusz Arsenał. Chodzi więc o blisko 30 urządzeń.