Niedługo rozpocznie się budowa wschodniego-północnego przedłużenia II linii metra na Targówek, z trzema nowymi stacjami. Dzisiaj miasto podpisało umowę z wykonawcą, włoską firmą Astaldi. Nowe przystanki będą gotowe w 2019 r. Wykonawca zapowiedział start prac w ciągu miesiąca..
Warszawa przystępuje do rozbudowy II linii metra. W tym tygodniu wojewoda wydał ostatnie pozwolenia na budowę odcinka wschodniego-północnego II linii metra do stacji Trocka. Dzisiaj (11 marca) natomiast podpisano umowę ze znaną już w Warszawie firmą Astaldi na wykonanie północno-wschodniego odcinka od stacji C-15 Dworzec Wileński do stacji C-18 Trocka. Astaldi, wspólnie z Gulermakiem, realizowało już centralny odcinek II linii, oddany do użytku rok temu.
– To historyczna chwila. To bardzo ważny moment dla Targówka i całej praskiej strony. Miejmy nadzieję, że za kilka lat dojedziemy do Trockiej. To ładny odcinek metra – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. – Dzisiaj wraz z podpisaniem umowy przekazujemy pozwolenia na budowę. Jest ich dokładnie siedem. Teraz wszystko w rękach wykonawcy – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra. Jak przypomina, wykonawca ma 38 miesięcy, budowa powinna więc zakończyć się 11 maja 2019 r. Wartość kontraktu to 1 mld 66 mln zł. – Zgodnie z naszym harmonogramem prace powinny zacząć się już za miesiąc. Do tego momentu będziemy prowadzić badania i prace wstępne. Mam nadzieję, że ten kontrakt przyniesie nam tylu wspaniałych doznań, co poprzedni – mówi Francesco Scaglione, kierownik kontraktu ze strony Astaldi.
Przeszkody nie będzie stanowił bazar na Trockiej. – Dzisiaj podpisywaliśmy umowy z kupcami. Targowisko zostanie przeniesione na teren miedzy dzisiejszą lokalizacją a szkołą na Trockiej. W ciągu miesiąca przeprowadzimy prace nad przyłączami itp., by kupcy mogli jak najszybciej zacząć handlować w nowym miejscu. Chcemy skrócić maksymalnie czas, w którym targowisko byłoby wyłączone z funkcjonowania. Być może uda nam się tak zrobić, że będzie płynny proces przejścia między lokalizacjami – mówi wiceprezydent Michał Olszewski. Poprzednia lokalizacja przy Fantazyjnej, którą zaproponowano, spotkała się z protestami mieszkańców Zacisza.
Na wschodnio-północnym, 3,1-kilometrowym odcinku w kierunku Targówka również przewidziano trzy stacje. Przystanek C-16 Szwedzka powstanie w rejonie Szwedzkiej i Strzeleckiej. Stacja C-17 Targówek została zaplanowana w rejonie Pratulińskiej i Ossowskiego. Za nią zaplanowano komorę rozjazdową. Ostatni przystanek. C-18 Trocka, powstanie natomiast przy skrzyżowaniu Pratulińskiej i Trockiej. Za stacją znajdą się tory odstawcze. Średnie zagłębienie tuneli określono na 14 m. Główka szyny znajdzie się na głębokości od 11,9 do 16,2 m pod ziemią.
Niezależnie od odcinka wschodnio-północnego będzie realizowany odcinek zachodni z trzema stacjami na Woli. Stacja C-8 Płocka znajdzie się w rejonie skrzyżowania Płockiej i Wolskiej. Stację C-7 Młynów (Moczydło) przewidziano pod ul. Górczewską, w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny, po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego. Zaplanowano tutaj węzeł przesiadkowy na kolej. Stację C-6 Księcia Janusza zaplanowano natomiast pod Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z Księcia Janusza. Tutaj wojewoda nie wydał jeszcze żadnego pozwolenia na budowę, co warunkuje podpisanie umowy z wykonawcą, firmą Gulermak.