Czy Ozorków może liczyć na środki finansowe na remont tramwaju pochodzące z budżetu centralnego? Ministerstwo Infrastruktury potwierdza, że pewna pula funduszy, którą można będzie potencjalnie wykorzystać na transport tramwajowy, powinna zostać wyasygnowana w ramach strategii CPK. Nie wiadomo jednak ani jak dużą dotację będzie można uzyskać, ani kiedy otwarte zostaną adekwatne programy.
Władze Ozorkowa poinformowały niedawno, że
otrzymały wstępne zapewnienie o tym, że z budżetu centralnego wygospodarowane zostaną środki na pomoc gminom starającym się o zachowanie linii tramwajowej Łódź – Zgierz – Ozorków. System tramwajów podmiejskich w aglomeracji łódzkiej został także uwzględniony w strategii dotyczącej Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tzw. rewitalizacja i modernizacja komunikacji tramwajowej ma być jednym z projektów komplementarnych względem budowy CPK.
Trzeba będzie czekać, ale ile?Jak wskazuje jednak Ministerstwo Infrastruktury, na fundusze, z których potencjalnie mogłyby skorzystać lokalne samorządy, trzeba będzie czekać relatywnie długo. – Zgodnie z zapisami koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego na etapie realizacji inwestycji CPK powinna zostać wydzielona pewna pula środków z przeznaczeniem dla samorządów na realizację projektów komplementarnych (np. w ramach kontraktów wojewódzkich lub środków z nowej perspektywy UE), a które dotyczyć będą subregionalnych projektów transportowych. Nastąpi to jednak dopiero w kolejnych latach – powiedział nam Szymon Huptyś, rzecznik prasowy MI.
Przedstawiciel resortu nie odpowiedział nam wprost na pytanie, czy toczą się obecnie jakiekolwiek rozmowy w sprawie tramwajów podmiejskich z podłódzkimi samorządami. Bardzo szeroko odniósł się natomiast do kwestii ewentualnej pomocy, która mogłaby pochodzić z budżetu centralnego – także poza koncepcją budowy CPK. W wypowiedzi brakuje jednak jakichkolwiek konkretów, które pozwalałyby ocenić realność szans na modernizację trasy.
Będzie istotna aktualizacja SRT – Ogólne kierunki polityki transportowej prowadzonej przez miasta zapisane są w Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (w perspektywie do 2030 r.). SRT jest podstawowym dokumentem planistycznym w zakresie rozwoju sektora transportu w perspektywie średniookresowej. (...) Strategia wskazuje m.in. następujące kierunki interwencji w zakresie rozwoju transportu w obszarach miejskich, które mogą przyczynić się do rozwoju transportu zbiorowego: przekształcenie sieci transportowej miasta w sprawny i funkcjonalny element infrastruktury regionu i systemu transportowego kraju, zapewniający dogodne powiązania z innymi regionami i z europejskim systemem transportowym oraz zorganizowanie sprawnego, zgodnego z oczekiwaniami mieszkańców przemieszczania osób wewnątrz miasta i ułatwienie przemieszczania do i z obszarów zewnętrznych – czytamy w stanowisku przedstawionym przez MI.
Resort zapewnia, że prowadzi prace, których celem jest aktualizacja Strategii Rozwoju Transportu. – Jednym z obszarów, który zostanie wyeksponowany w większym niż dotychczas stopniu, będzie szeroko rozumiana zrównoważona mobilność miejska, której kluczowym elementem jest skuteczne planowanie strategiczne – zapowiada Szymon Huptyś.
Samorządy mają narzędzia do realizacji stawianych im celów – W ocenie resortu samorządy miejskie wyposażone są w odpowiednie instrumenty do realizacji prowadzonej przez nie polityki transportowej, której ogólne kierunki są zapisane w Strategii Rozwoju Transportu – stwierdza nasz rozmówca. Przywołuje przy tym narzędzia, jakim są plany transportowe, i przepisy ustawy Prawo drogowe i ustawy o drogach publicznych. Przypomnijmy przy tym, że linia ozorkowska przebiega m.in. przez teren
gminy wiejskiej Zgierz.