Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Miejskie metamorfozy na przykładzie Paryża i Nowego Jorku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-03-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Miejskie metamorfozy na przykładzie Paryża i Nowego Jorku
Behn LIEU SONG, lic. CC 3.0Paryż w nocy
Miasta na całym świecie borykają się z problemami związanymi z polityką transportową, która stawia często na pierwszym miejscu ruch samochodowy, a nie pieszych i rowerzystów. Tymczasem badania wskazują, że o sukcesie miasta często stanowi jego przestrzeń, która powinna być przyjazna wszystkim uczestnikom ruchu.

Organizacja non-profit Project for Public Spaces (PPS), która zajmuje się m.in. pomaganiem obywatelom w przekształcaniu przestrzeni publicznej w miejsca przyjazne wszystkim uczestnikom miejskiego ruchu, na swoim blogu dokonała porównania dwóch miast, które dla przyjaznej przestrzeni publicznej zrobiły w ostatnich latach wiele. Mowa o Paryżu i Nowym Jorku.

Ograniczanie ruchu samochodów

W Paryżu prawie 60 proc. podróży odbywa się wyłącznie pieszo. Nowy Jork, który zajmuje ponad czterokrotnie większą powierzchnię, niż Paryż, wciąż utrzymuje poziom udziału pieszych w poruszaniu się po mieście na poziomie 34 proc. Oba miasta postawiły w ostatnich latach na zmniejszenie dominacji samochodów w przestrzeni publicznej. Jak to zrobiły?

Od 2012 roku w stolicy Francji wdrażany jest program polegający na zwiększeniu zrównoważonej mobilności miejskiej. Program ten zmienia komunalne ulice Paryża uwalniając przestrzeń dla pieszych przez poszerzanie chodników, dodając ławki, dbając o zieleń, fontanny czy obecność stojaków rowerowych, aby zachęcić mieszkańców do przesiadania się na jednoślady.

W 2013 roku w Paryżu rozszerzono strefę ograniczonej prędkości (20 mil na godzinę), rozpoczęto tworzenie przestrzeni współdzielonych i wdrażanie konkretnych praw dla rowerzystów i pieszych. W praktyce, przestrzeń współdzielona w tym mieście ma być otwarta na wszelkie środki transportu w ramach limitu prędkości 12 mil na godzinę z pieszymi mającymi pierwszeństwo przed innymi użytkownikami. Piesi mogą poruszać się po chodniku a rowerzyści mogą poruszać się w obu kierunkach na każdej ulicy, korzystając z wolnego skrętu w prawo (na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną).

Nowy Jork odchudza ulice

W Nowym Jorku funkcjonują natomiast dwa programy, które związane są z wprowadzaną w mieście polityką zrównoważonego transportu. Pierwszy z nich związany jest z przekształcaniem niewykorzystywanych przestrzeni ulic, które głównie przeznaczone są dla samochodów, w piesze przestrzenie publiczne. Drugi program dotyczy ograniczania limitu prędkości z 30 do 20 mil na godzinę i wprowadzania dodatkowych środków bezpieczeństwa na obszarach mieszkalnych.

Warto przyjrzeć się szczególnie temu pierwszemu, który sprawił, że miasto przeżyło istną metamorfozę – z metropolii zbudowanej z myślą o kierowcach w miasto przyjazne pieszym. Zmiany na ulicach tego miasta nastąpiły w zaledwie kilka lat, gdy jego burmistrzem był Michael Bloomberg, a Departamentem Transportu przewodziła Janette Sadik-Khan. Rewolucję przeszedł m.in. słynny Times Square, wcześniej w zasadzie nie będący placem, lecz skrzyżowaniem ruchliwych ulic. Miejscy urzędnicy przestrzeń ograniczali w tym miejscu stopniowo. Ich głównych konsultantem była gwiazda duńskiej urbanistyki Jan Gehl, odpowiedzialny za przebudowę ulic. Kopenhagi w miejskie bulwary i rozbudowę infrastruktury rowerowej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5