Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Mieszkańcy Olsztyna chcą inaczej poprowadzić tramwaj. Co z Zatorzem?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Mieszkańcy Olsztyna chcą inaczej poprowadzić tramwaj. Co z Zatorzem?
fot. MJ
Wraz z początkiem marca nadeszły w Olsztynie konsultacje społeczne. Mieszkańcy mieli poznać szczegóły dotyczące trzech opracowanych wariantów przebiegu kolejnych linii tramwajowych. W zasadzie nie różniły się one od siebie niczym, poza usytuowaniem torowiska i przystanków. Mieszkańcy zaoponowali jednak temu i proponowali, żeby tramwaje poprowadzić inaczej.

Pod koniec lutego Olsztyna zaprezentował trzy warianty przebiegu nowych linii tramwajowych. Miasto ma w planach budowę podstawowej trasy, która połączy osiedla Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin i zintegrowanym węzłem przesiadkowym przy dworcu PKP/PKS. Trasa została właściwie z góry narzucona, chociaż ratusz broni się, że do wytyczenia jej posłużyły m.in. wyniki badań napełnienia pojazdów.

Wariant podstawowy przewiduje budowę torowiska w ciągu ulic Wilczyńskiego (miejsce obecnie zrealizowanej inwestycji tramwajowej), Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego, al. Piłsudskiego, Dworcowa aż do skrzyżowania z ulicą Towarową, gdzie połączyłaby się z obecnymi torami technicznymi, które prowadzą do dworca głównego.

Dodatkowo projekt rezerwowy zawiera także propozycje trzech mniejszych odcinków, które mogą powstać w zależności od uzyskanych środków z Unii Europejskiej. Wymienia się tutaj trasę od obecnej krańcówki linii 1 i 2 ulicą Witosa do Wilczyńskiego, trasę po al. Piłsudskiego od skrzyżowania z Dworcową do Kościuszki, a także przedłużenie jednotorowej trasy w głąb miasteczka studenckiego.

Mieszkańcy chcą inaczej

Konsultacje pokazały, że zaproponowany przebieg tramwaju nie wszystkim się jednak podoba. – Kilka osób jest zainteresowanych zmianą przebiegu linii tramwajowej – wymienia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta. – Chcą oni, by poprowadzić ją przez Nagórki, zamiast ulicą Krasickiego. Pojawiły się także propozycje, by zamiast ul. Wyszyńskiego, poprowadzić linię przez większą część ul. Dworcowej już od skrzyżowania z Żołnierską. Zaproponowano także przebudowę węzła przesiadkowego pod dworcem – wylicza.

Pokrywa się to także z apelem społeczników z Forum Rozwoju Olsztyna, którzy twierdzą, że w zaproponowanych przez miasto wariantach, tramwaj omija największe skupiska ludzi w mieście przy ul. Dworcowej. Miasto jednak przychyliło się do próśb mieszkańców. – Zleciliśmy firmie projektowej naniesienie poprawek do wersji istniejącej – zaznacza rzeczniczka. – Musimy pamiętać, że projektanci mogą rekomendować pewne rozwiązania, a decyzja i tak pozostaje po naszej stronie – dodaje.

Co z Zatorzem?


Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (BPBK), które właśnie na zlecenie miasta projektuje drugą nitkę tramwajową, ma również oddzielnie wykonać jedno opracowanie dotyczące obsługi komunikacyjnej osiedli Zatorze i Podleśna. – Koncepcja projektowa ma określać uwarunkowania techniczne, funkcjonalne i ekonomiczne tramwajów i/lub autobusów na tym terenie – wyjaśnia Bartoszewicz. Chodzi dokładnie o osiedla, które leżą po drugiej stronie torów kolejowych, które centralnie przecinają miasto mniej więcej na pół.

By opracować stosowną koncepcję, BPBK do końca kwietnia przeprowadzi ankiety wśród mieszkańców tego rejonu. – Jeszcze nie zostały określone pytania, firma ma je z nami dopiero skonsultować – zaznacza rzeczniczka. Jak podaje ratusz, projektanci mają w swoim opracowaniu, oprócz ankiet, bazować także na analizie potoków pasażerskich, które ZDZiT będzie przeprowadzał w miesiącach marzec-maj. Pod uwagę wzięty ma być też Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla miasta Olsztyna na lata 2012-2027. Dodatkowo Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego przeprowadza dla Olsztyna analizę ruchu indywidualnego i zbiorowego w mieście. – Umowę na te działania podpisaliśmy w październiku ubiegłego roku – podaje Bartoszewicz.

– Dodatkowo we wrześniu planujemy przeprowadzić w tej sprawie konsultacje społeczne z naszymi mieszkańcami, oraz przedstawicielami Platformy Ekomobilności Miejskiej – mówi Marta Bartoszewicz, rzeczniczka. Jednak, jak podkreślał w rozmowie z naszym portalem prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz, wizja, że tramwaj przetnie tory kolejowe i dotrze do drugiej połowy Olsztyna, jest mocno odległa. – Można powiedzieć, że to jest trzeci etap ewentualnej rozbudowy sieci tramwajowej i to mogłoby nastąpić dopiero po roku 2020 – mówi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5