Tramwaje Warszawskie podsumowały konsultacje społeczne ws. budowy linii tramwajowej na Gocław. Obyło się bez zaskoczeń: większość uczestników poparła wariant inwestorski, zakładający przebieg – czyli wzdłuż Bora-Komorowskiego, w rezerwie pod al. Tysiąclecia i wzdłuż Kanału Wystawowego do al. Waszyngtona.
Jedną z szeregu inwestycji tramwajowych, jakie zamierza zrealizować Warszawa do 2023 r., jest linia tramwajowa na Gocław. W ramach przygotowań w październiku
ruszyły konsultacje społeczne. Tramwaje Warszawskie jako preferowany wariant wskazały tzw. W2C – czyli w rezerwie pod al. Tysiąclecia (przy Os. Saska), równolegle wzdłuż Kanału Wystawowego (po stronie wschodniej) do al. Waszyngtona, z zagłębieniem Trasy Łazienkowskiej.
Po analizach i konsultacjach do dalszych prac wskazano ten sam wariant. Jak podkreśla spółka, cieszył się on największym uznaniem wśród mieszkańców Saskiej Kępy, jak i Gocławia. Poparcie nie było rzecz jasna jednogłośne – były osoby całkowicie sprzeciwiające się inwestycji czy też wyznające postawę NIMBY (Not In My Backyard – nie na moim podwórku), czyli dążące do jak największego oddalenia trasy od miejsca zamieszkania. W tej grupie, jak informuje spółka, dominowali mieszkańcy Saskiej Kępy oraz nowego Osiedla Saska na bliskim Gocławiu (Kępie Gocławskiej), obawiający się zmniejszenia komfortu mieszkaniowego oraz spadku wartości posiadanych lokali mieszkalnych. Jak podają TW, grupa przeciwników jest nieduża, ale aktywna i zorganizowana. Uczestnicy spotkań wyrażali też sporo obaw: o to, że tramwaj będzie tańszym zamiennikiem planowanego tutaj metra, związanych z przepustowością mostu Poniatowskiego, utrudnieniami w czasie budowy, związanych zwłaszcza z zagłębieniem alei Stanów Zjednoczonych, likwidacją linii autobusowych przyspieszonych, groźbą likwidacji terenów zielonych w miejscu ogródków działkowych, emitowanego hałasu
Przejście tramwaju w rejonie Trasy Łazienkowskiej, mat. TWTramwaje Warszawskie podkreślają, że wybór przebiegu trasy tramwajowej leży w kompetencjach prezydenta miasta jako organu, które prowadzi postępowanie ws. wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Teraz TW oczekują na zakończenie postępowania. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej spółka będzie pracować nad koncepcją programowo-przestrzenną oraz koncepcją architektoniczno-urbanistyczną zagospodarowania terenu wzdłuż trasy. Zaproponowano park linearny w formie parku-ogrodu owocowego, miejskiego sadu z zapleczem rekreacyjnym bądź parku-ogrodu społecznościowego. W III-IV kwartale przyszłego roku są planowane dalsze działania konsultacyjno-partycypacyjne, związane z zaprojektowaniem otoczenia i przestrzeni publicznej.
Szacunkowy koszt realizacji wybranego wariantu to 215,8 mln zł. Jak informują TW, do obsługi nowej trasy tramwajowej zostaną skierowane dwie linie tramwajowe – jedna w ciąg Al. Jerozolimskich, druga w ciąg al. Zieleniecka – Targowa (każda co 4 min. w szczycie). Czas przejazdu z Gocławia do stacji metra Centrum wynieść ma 17,5 min.
Planowana inwestycja obejmuje zakup 18 niskopodłogowych tramwajów jednokierunkowych o długości do 33 metrów. Wejdzie on w skład
większego przetargu na dostawy 123 nowych pojazdów z opcją na 90 kolejnych wozów.
mat. TW