Dzisiaj (5 listopada) przedstawiciele Urzędu m.st. Warszawa, PKP SA i PKP PLK podpisali list intencyjny w sprawie przebudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego. Do 2022 r. na transport w aglomeracji warszawskiej wydanych zostanie w sumie 25 mld zł. Powstanie sześć nowych przystanków.
W sumie do 2022 r. na transport w aglomeracji warszawskiej wydanych zostanie 25 mld zł. Z tego 11 mld zł wyda Warszawa, 8 mld zł PKP PLK, a 6 mld zł – PKP SA. Dzisiaj w warszawskim ratuszu podpisano list intencyjny, który ma zagwarantować przeprowadzenie sprawnej przebudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego. – Chcemy nasze przyszłe inwestycje skoordynować z planami spółek kolejowych. Chcemy, by ten cały system komunikacji szynowej był skoordynowany – zapowiada Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent miasta. – Chcemy poprawić ruch aglomeracyjny i przepustowość, by pociągi mogły jeździć częściej – zapowiada Remigiusz Paszkiewicz, szef PKP PLK. Na bazie porozumienia zostanie powołany komitet sterujący dla sprawnego podejmowania decyzji.
Nowe przystanki, wraca GłównyDo zmodernizowania pozostały jeszcze cztery linie wylotowe. Na już przebudowanych trasach będą prowadzone działania punktowe, mające na celu poprawę przepustowości – prace obejmą m.in. Ożarów Mazowiecki, Sulejówek-Miłosną oraz Dębe Wielkie. Na najbardziej obciążonej ruchem aglomeracyjnym trasie – do Wołomina – powstaną oddzielne tory dla ruchu aglomeracyjnego. Zmodernizowana zostanie linia Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska. Zostanie przeprowadzony też remont kluczowych mostów i wiaduktów.
W rozpoczynającej się perspektywie powstanie sześć nowych przystanków – na „małej” linii obwodowej przy Obozowej, obsługiwanej już przez pociągi pasażerskie, na towarowej linii obwodowej, łączącej Gołąbki z Warszawą Gdańską, przy Połczyńskiej i centrum handlowym Wola Park, przy Powązkowskiej, przy Radzymińskiej na przecięciu dwóch linii kolejowych (obwodowej i wołomińskiej), reaktywowany zostanie też dworzec Warszawa Główna. Dziewięć przystanków zostanie zmodernizowanych. Przeprowadzone zostaną wielkie projekty dworcowe – zagospodarowanie okolic Warszawy Zachodniej, Gdańskiej i Głównej. Będzie kontynuowana też przebudowa Warszawy Centralnej. – Chcemy zapewnić standard, na jaki pasażerowie już teraz zasługują – mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA. Jak dodaje, w planach nie zostaną też pominięte małe dworce.
Nowe linie SKM
Zaplanowane prace mają umożliwić rozwój kolei aglomeracyjnej. Miasto zapowiada
nowe linie SKM – z Piaseczna do Wieliszewa (w perspektywie do Zegrza albo Radzymina) przez Warszawę Gdańską oraz z Ożarowa Mazowieckiego do Warszawy Rembertowa (w perspektywie do Sulejówka-Miłosny) przez Warszawę Gdańską. Wykorzystanie linii obwodowych wynika z ograniczeń przepustowości na linii średnicowej.
Z uwagi na zakres prac pasażerowie mogą się spodziewać sporych utrudnień. – Na bazie tego porozumienia będą teraz dopracowywane szczegóły harmonogramu. Z dużymi pracami chcemy wejść z początkiem 2018 r. Chcemy wcześniej dobrze przygotować się projektowo i harmonogramowo – mówi Remigiusz Paszkiewicz. Pierwsze mniejsze prace ruszą w przyszłym roku – przy przebudowie układu torowego Warszawy Zachodniej i na Warszawie Gdańskiej.