Wraz z początkiem nowego roku nadeszły też i nowe budżety. Warto zatem przyjrzeć się jak po pełnym roku funkcjonowania sprawdziła się miejska komunikacja, gdy była bezpłatna. Jednym z miast, w którym urzędnicy odważyli się w pełni finansować transport publiczny, jest Mława. Z tego trzydziestotysięcznego miasta płyną same słowa zachwytu.
Mława uruchomiła bezpłatną komunikację miejską 10 października 2014 r. Tym samym za gminą pierwszy pełen rok budżetowy, który pozwolił realnie spojrzeć na koszty związane z tego typu rozwiązaniem. Statystyki są jednak bardzo optymistyczne.
Więcej pasażerów
W okresie od początku funkcjonowania bezpłatnych autobusów do 1 października 2015 r. z Mławskiej Komunikacji Miejskiej skorzystało 215 094 pasażerów. Dla porównania w okresie od 1 stycznia 2013 r. do 21 grudnia 2013 r. z przewozów autobusowych na terenie Mławy, które pełniły wtedy funkcję komunikacji miejskiej, skorzystało 31 326 pasażerów. Tym samym po uruchomieniu bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców Mławy i innych podmiotów, które szczegółowo określa uchwała, liczba pasażerów wzrosła niemal siedmiokrotnie.
– Dopiero po wprowadzeniu darmowej komunikacji miejskiej okazało się, jak ogromnie integrujący wpływ wywiera ona na członków lokalnej wspólnoty samorządowej. Nie ma tu znaczenia status społeczny czy majątkowy. Mławska Komunikacja Miejska okazała się dobrem wspólnym wszystkich mieszkańców, o której usprawnienie i ewentualne lepsze dopasowanie do potrzeb troszczą się wszyscy mieszkańcy – tłumaczy Magdalena Grzywacz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta.
Wyższa jakość życia
W mieście funkcjonują trzy linie autobusowe obsługiwane pięcioma autobusami Iveco Urby. – Koszt funkcjonowania MKM to około 670 tys. zł rocznie, co stanowi 0,71% budżetu Miasta Mława na 2016 rok – wyjaśnia Grzywacz. Jak zaznacza, korzyści jest więcej niż tylko finansowe. – Są one długofalowe. Stwarzając dogodne warunki do życia w mieście, zachęca się osoby w nim przebywające do zamieszkania na stałe. Jest to szczególnie istotne z uwagi na funkcjonujące w Mławie zakłady koreańskiego koncernu LG Electronics i firm z nim kooperujących, w których pracuje kilka tysięcy osób. Wyższa jakość życia w mieście zachęca pracowników tych firm do związania swej przyszłości z Mławą, a więc także pozostawienia tu podatku – tłumaczy.
Mławie udało się przekonać kierowców samochodów, by pozostawili swoje pojazdy pod domem i przesiedli się w autobus. – Korzyści, których nie da się łatwo oszacować, to wzrost poziomu integracji społecznej, zmniejszenie liczy emitowanych spalin w mieście wynikające z rzadszego korzystania z samochodów osobowych, wzrost mobilności mieszkańców, szczególnie osób starszych, niepełnosprawnych oraz dzieci i młodzieży – wymienia rzeczniczka. Rozwiązanie godne polecenia
Mimo że komunikacja jest bezpłatna to nie znaczy, że miasto jej nie rozwija. Cały czas prowadzone są prace związane z jej ulepszeniem. – Planowane są zmiany w rozkładzie jazdy, tak aby dostosować je do potrzeb mieszkańców i nowego układu komunikacyjnego miasta. Budowana jest także nowa infrastruktura na potrzeby MKM jak zatoki, wiaty i przystanki – wyjaśnia Grzywacz.
– Mławska Komunikacja Miejska jest doskonałym przykładem tego, że działania władz samorządowych dla dobra lokalnej wspólnoty mogą być postrzegane niemal wyłącznie pozytywnie – zauważa rzeczniczka. Do przemyśleń na ten temat zachęca inne miasta. – Jest to inicjatywa godna polecenia wszystkim gminom podobnej wielkości. Na jej wprowadzenie każdy moment jest dobry, jeśli taką potrzebę wyrażają członkowie wspólnoty lokalnej. Na pewno decyzję trzeba poprzeć gruntowną analizą, jednak bez wątpienia korzyści z takiego rozwiązania są ogromne – podkreśla.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.