ZTM w Warszawie rozstrzygnął przetarg na obsługę komunikacyjną w okresie ośmiu lat z wykorzystaniem stu autobusów. Najkorzystniejszą ofertę w zakresie pojazdów 9- oraz 18-metrowych złożył Mobilis i to właśnie tej firmie udzielono zamówienia.
Pod koniec roku wygasają dwie dotychczasowe umowy z prywatnymi przewoźnikami – z Mobilisem na obsługę 50 autobusami 8- i 9-metrowymi oraz z ITS-em na 50 przegubowców. Dla ciągłości przewozów ZTM ogłosił nowy przetarg na obsługę, obejmujący okres ośmiu lat. Na bazie dotychczasowych doświadczeń postawiono potencjalnym przewoźnikom wyśrubowane kryteria, m.in. posiadanie własnego zaplecza, zdobywanie certyfikatów zgodności z wymaganiami dla każdego nowego pojazdu, konieczność zatrudnienia kierowców w oparciu o umowę. ZTM wymaga też, by prowadzący pojazd dobrze orientowali się w przepisach porządkowych, taryfie, układzie komunikacyjnym, posługiwali się językiem polskim w stopniu przynajmniej średniozaawansowanym.
W przetargu w każdym z dwóch zadań, to jest w podziale na pojazdy krótkie i przegubowe, wpłynęły trzy oferty, złożone przez firmy ITS Michalczewski, Mobilis oraz konsorcjum Europa Express City i Raf Trans. Najwyżej punktowanym kryterium była cena brutto wozokilometra (90%). Pozostałe punkty można było otrzymać za alternatywne źródła zasilania (10% w przypadku krótkich wozów i 8% w przypadku przegubowców), a w przypadku przegubowców liczyły się także długość pojazdu (więcej niż 18,5 m – 1%) oraz liczbę drzwi (więcej niż 4 – 1%).
Najniższą cenę przedstawił Mobilis, który w przypadku krótkich wozów zaoferował stawkę 6,77 zł brutto, a dla przegubowców – 8,29 zł brutto. Pozostałe kryteria nie odegrały większej roli. Jedynie ITS Michalczewski zaoferował po jednym pojeździe z alternatywnym napędem. Żaden z wykonawców nie zgłosił natomiast dłuższych pojazdów czy z większą liczbą drzwi.
W tej sytuacji rozstrzygnięcie przetargu było formalnością. Zamówienia udzielono firmie Mobilis. Pasażerów będą wozić autobusy Solaris Urbino 8,9le lub Autosan Sancity 9le oraz Solaris Urbino 18 lub Mercedes-Benz Conecto. Nowe autobusy wyjadą na ulice 1 stycznia przyszłego roku.
Więcej o przetargu pisaliśmy na portalu
Monitor.