Nowa perspektywa unijna przyniesie ogromne inwestycje w Warszawskim Węźle Kolejowym. Przebudowa linii średnicowej wymusi liczne ograniczenia w ruchu pociągów oraz ulicznym. Pociągi dalekobieżne mogą nawet przez pięć lat kursować wyłącznie przez Warszawę Gdańską.
W listopadzie władze miasta, PKP PLK i PKP SA zapowiedziały
spore inwestycje w Warszawskim Węźle Kolejowym. Ustalenia w tej sprawie trwają od dłuższego czasu. Już na początku roku pisaliśmy, że szykują się
duże utrudnienia w ruchu pociągów w centrum Warszawy. Jedną z głównych inwestycji ma być modernizacja linii średnicowej. Zakres prac będzie wymuszał długotrwałe wyłączenia z ruchu.
Warszawa Gdańska głównym dworcemJak wynika ze wstępnych założeń ruchowych, które PKP PLK prezentowały miastu, ruch dalekobieżny w latach 2018-2022 będzie kierowany przez Warszawę Gdańską. Ruch podmiejski w latach 2018-2020 bęzie odbywał się po układzie podmiejskim, a w latach 2020-2022 po układzie dalekobieżnym - przez Warszawę Centralną. Oznacza to, że pociągi podmiejskie cały czas będą przejeżdżać przez centrum miasta, a dworzec Warszawa Centralna przez dwa i pół roku będzie bez jakichkolwiek pociągów, a przez kolejne dwa i pół roku - Warszawa Śródmieście. Remont spowoduje też istotne utrudnienia w ruchu ulicznym (m.in. kolejnej ograniczenia w ruchu na Targowej). Jak czytamy w założeniach, właściwie jest "brak innej możliwości harmonogramu prac pozwalajacego na zakończenie prac w przyszłej perspektywie budżetowej UE".
W czasie modernizacji Warszawa Gdańska stanie się głównym dworcem Warszawy, zastępując Zachodnią, Centralną i Wschodnią. Wymaga to przystosowania dworca, w tym budowy dwóch wcześniej zaniechanych peronów. Prace budowlane przy modernizacji stacji Warszawa Główna oraz odcinków przebiegającej przez nią linii kolejowej przewidziane są od 2016 r. Jeszcze przed 2018 r. ma zostać również reaktywowana Warszawa Główna. Powstanie też jednopoziomowy łącznik linii nr 8 i 20.
Wiadukty do remontu i rozbiórkiZakres prac na linii średnicowej przewiduje modernizację linii kolejowej nr 1 na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Centralna i Warszawa Centralna - Warszawa Wschodnia, linii nr 448 pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Śródmieście, modernizację podmiejskiej i dalekobieżnej części stacji Warszawa Wschodnia i Zachodnia, modernizację stacji Warszawa Centralna oraz modernizację mostu średnicowego. Dziwić może zwłaszcza ostatnia pozycja w świetle ostatnio przeprowadzanych prac - jak jednak usłyszeliśmy w PKP PLK nie można było zwlekać z remontem części infrastruktury, w przeciwnym razie trzeba byłoby ograniczyć prędkość pociągów, co przełożyłoby się na niższą przepustowość.
Wyremontowane zostaną wszystkie wiadukty - te przy Wybrzeżu Kościuszkowskim, Sokolej i Targowej zostaną zburzone i wybudowane od nowa. Ten sam los spotka obiekty na średnicy dalekobieżnej nad Kruczkowskiego i Wybrzeżem Szczecińskim. Długość prac przy Targowej przewidziana jest na 8,5 miesiąca, a przy Wybrżeżu Szczecińskim - 18 miesięcy. Sporym wyzwaniem będzie też remont wiaduktu na Towarowej.
Trwają jeszcze ustalenia
Cały czas trwają ustalenia i dyskusje pomiędzy kolejarzami a miastem na temat przebiegu prac. Czy Centralny przez pięć lat zostanie bez pociągów dalekobieżnych? - To założenia a nie decyzje. Do tego wstępne. Harmonogram prac i prowadzenia ruchu dopiero powstanie - zastrzega PKP PLK.