Poznański Modertrans zapowiada wejście w nowy segment rynku z tramwajem Moderus Gama. – To projekt pojazdu w pełni niskopodłogowego – zgodnie z oczekiwaniami rynku – mówi Jarosław Bakinowski, wiceprezes spółki. Prezentacja zapowiadana jest na ten rok.
Poznański Modertrans został założony w grudniu 2005 r. – Wywodzimy się z części warsztatowej w MPK Poznań. Pesa czy Solaris to tuzy na naszym rynku. My jesteśmy dwadzieścia razy mniejsi od pierwszego, dziesięć od drugiego. Zajmujemy się całkiem inną niszą na rynku tramwajowym: projektowaniem, produkcją, serwisowaniem, modernizacją pojazdu – opisuje firmę Jarosław Bakinowski, wiceprezes spółki.
W swojej ofercie Modertrans ma pojazdy wysokopodłogowe, średniopodłogowe oraz z częścią niskiej podłogi, a także wózki tramwajowe i specjalistyczne. – Do tej pory wyprodukowaliśmy bądź zmodernizowaliśmy blisko 250 tramwajów dla sześciu polskich miast. W sumie jednak, biorąc także pod uwagę inne, drobne wyposażenie, współpracujemy z jedenastoma przewoźnikami w kraju i dwoma europejskimi – wymienia Bakinowski. Do tej pory spółka wyprodukowała 370 wózków tramwajowych. – Realizujemy też naprawy powypadkowe – producenci nie specjalnie się w to angażują – dodaje wiceszef.
Modertans oferuje też serwisowanie tramwajów. – Od 2008 r. prowadzimy pełny serwis czeskich tramwajów RT6N1 jeżdżących w Poznaniu. Wszystkie zostały zmodernizowane, mają napędu prądu przemiennego, mnóstwo nowej elektroniki i układy hamulcowe nowego typu. Dodatkowo kupiono cztery pojazdy z Pragi. Dwie sztuki są już gotowe, a dwie będą do końca kwietnia. Docelowo Poznań będzie miał 14 pojazdów tego typu – mówi Bakinowski.
– Projektowaniem pojazdów zajmujemy się sami. Realizowaliśmy także projekty dla przedsiębiorstw komunikacyjnych – np. modernizacja GT8S dla Krakowa, zarówno w części mechanicznej jak i elektrycznej. MPK Kraków samodzielnie wykona modernizację – dodaje szef Modertransu.
Niedługo trzecia rodzina pojazdówModertrans produkcję tramwajów zaczął od wysokopodłogowego modelu Moderus Alfa na bazie zmodernizowanego wagonu rodziny 105N. – Ta era się skończyła – tak przynajmniej wygląda. Wymiary gabarytowe to ok. 14 m. Zrealizowaliśmy 11 projektów tego typu w naszej historii – wylicza Bakinowski. Pojazdy tego typu jeżdżą w Poznaniu, Tramwajach Śląskich i Szczecinie.
Kolejny model to częściowo niskopodłogowy Moderus Beta. – To tramwaje ok. 28-metrowe. Wykonaliśmy bardzo wiele odmian dla różnych klientów, w tym także modernizacje dla kilku miast. Najświeższe projekty to
tramwaje dwukierunkowe dla Tramwajów Śląskich, jednokierunkowe pojazdy
dla MPK Wrocław. W tej chwili realizujemy dwa projekty dla Poznania – mówi Jarosław Bakinowski. Modertrans zdobył kontrakty na
dostawę dwudziestu jednokierunkowych z opcją na kolejne dziesięć oraz
dziesięciu dwukierunkowych wozów.
Spółka pracuje także nad nowymi koncepcjami. – Kolejny tramwaj, który będzie w naszej rodzinie, to Moderus Gamma. To projekt pojazdu w pełni niskopodłogowego – zgodnie z oczekiwaniami rynku. Ten pojazd chcemy zaprezentować w 2016 r. Dostaliśmy wsparcie na realizację tego projektu z NCBiR – informuje Jarosław Bakinowski.
Nie tylko nowe tramwajeModertrans wykonał też trzy stylizowane kolejki turystyczne dla poznańskiego ZOO. Spółka zajmuje się również renowacją zabytkowego taboru. Dumą Zakładu jest jednak wyremontowany,
historyczny wagon Carl Weyer. – Zrobiliśmy go w tej samej technologii, jak był zrobiony w 1905 r. Tramwaj w większości konstrukcji drewnianej, co było dla nas najtrudniejsze. Musieliśmy kupić specjalistyczne maszyny do obróbki drewna. Wszystkie połączenia są wykonane bez elementów skręcanych, śrub – oczywiście z wyjątkiem miejsc, gdzie było to konieczne, czyli np. w układach wózkowych. Przygotowania z naszej strony trwały cztery lata. Najpierw zdobywaliśmy pojedyncze części z całej Europy. Po 2,5-rocznym okresie zaczęliśmy składanie – opisuje Bakinowski.