Moskwa wzbogaca się dzisiaj (10 września) o nową, drugą linię obwodową. Choć to klasyczna linia kolei miejskiej, realizowana wspólnie z RŻD, jest ona w pełni zintegrowana z metrem i otrzymała nawet swój własny numer – 14 – na schemacie metra. Na razie mieszkańcy mają do dyspozycji 26 stacji, pozostałe zostaną udostępnione do końca roku. Moskwa będzie miała w sumie… trzy linie okólne – w tej chwili powstaje pierwszy odcinek drugiej okrężnej linii metra.
MCK, czyli moskowskoje centralnoje kolco (moskiewski centralny pierścień), ma przynieść prawdziwą rewolucję w codziennych podróżach mieszkańców Moskwy. Mieszkańcy, jak wylicza moskiewski magistrat, zyskają w sumie ponad 350 nowych możliwości przesiadek. Podróże między dalszymi dzielnicami będą mogły odbywać się z pominięciem centrum, co powinno odciążyć część stacji metra położonych w ścisłym śródmieściu. Jak głosi hasło reklamowe – „Z MCK miasto stało się bliższe”. Dziennie, według założeń, z nowej linii obwodowej korzystać ma ok. 430 tys. pasażerów. Średnie podróże po stolicy skrócą się o 20 minut. MCK odciąży podziemną obwodową linię metra o 15%, a centralne dworce o 20%.
Wielki startDługość linii wynosi 54 km. W pierwszym etapie, od 10 września, uruchomione zostaną 26 stacji. Pociągi ruszą jednocześnie ze wszystkich przystanków o godz. 15. Brakujących pięć stacji zostanie uruchomionych jeszcze w tym roku. W sumie 17 stacji będzie zapewniało przesiadkę na metro (część z bezpośrednim przejściem), a sześć na podmiejskie elektryczki. Tylko jeden przystanek – na placu Gagarina – będzie podziemny. Według zapowiedzi do 2018 r. mają trwać prace przy poprawie przesiadek na inne formy transportu. Wszystkie perony są przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
MCK obsługiwać będą pięcioczłonowe „Łastoczki” (jaskółki), czyli pociągi z rodziny Desiro, które Siemens dostarcza dla Kolei Rosyjskich od 2011 r. Mogą one rozwijać prędkość do 120 km/h. Pojazdy są wyposażone w toalety, klimatyzację, gniazdka do ładowania telefonów i bezpłatną sieć wi-fi.
Widok na moskiewskie City, fot. mos.ruWedług założeń w godzinach szczytu uruchamianych będzie 130 par połączeń, a pociągi będą pojawiać się na stacjach co 6 minut, a w pozostałych porach – co 12 minut. Czas przejazdu całego pierścienia to 84 minut. Pociągi będą jeździły w godz. 5:30-0:30. Połączenie na zlecenie Metra Moskiewskiego obsługiwać będą Koleje Rosyjskie RŻD.
Aby zachęcić mieszkańców Moskwy do testowania nowych połączeń, MCK w ciągu pierwszego miesiąca funkcjonowania będzie bezpłatne. Następnie, po zakończeniu okresu próbnego, pasażerowie będą mogli bezpłatnie przesiadać się między metrem, monorailem i MCK w ciągu 90 minut od przejścia przez pierwszą bramkę. Ponadto w pełni obowiązywać będzie system taryfowy moskiewskiego metra i komunikacji miejskiej. Aby jednak karty otwierały bramki na stacjach MCK, pasażerowie muszą dokonać ich dodatkowej aktywacji w kasach.
Zamiłowanie Moskwy do pierścieniPierwsze pomysły budowy kolejowej linii obwodowej w Moskwie pojawiły się już w XIX w. Ostatecznie została wybudowana między 1902 a 1908 rokiem, głównie dla ruchu towarowego. Prace przy jej przebudowie pod kątem uruchomienia kolei miejskiej, prowadzone w oparciu o umowę miasta Moskwy i Kolei Rosyjskich (RŻD), rozpoczęły się w 2012 r. Przebudowano obiekty inżynieryjne, zmodernizowano bądź wybudowano szereg przystanków, powstała nowa zajezdnia, wybudowano również trzeci tor po północnej stronie pierścienia. Ponadto w drugi tor wyposażono północną część wielkiej linii obwodowej, na którą przekierowany zostanie ruch towarowy. Teraz, po modernizacji i przebudowie, MCK zawita jako linia 14 na schemacie moskiewskiego metra.
Moskwa posiada już jedną linię okólną metra (nr 5). Powstawała ona w latach 1950-1954 i imponuje dzisiaj wystrojem – jako czołowe przykłady architektury schyłkowego okresu rządów Stalina. Linia o długości 19,4 km i licząca 12 stacji okrąża centrum, łącząc 7 z 9 głównych dworców Moskwy. To obecnie najpopularniejsza linia metra, spełniająca bez dwóch zdań niezwykle istotną rolę w systemie transportowym miasta. Legenda głosi jednak, że jej powstanie to… dzieło przypadku. Stalin miał postawić kubek z kawą na planie rozbudowy metra, pozostawiając brązowy odcisk w formie pierścienia (stąd brązowy kolor na schematach).
Otwarcie MCK nie wyczerpuje jednak tematu linii obwodowych w Moskwie. Powstaje teraz pierwszy odcinek… drugiej okrężnej linia metra (tzw. trzeci kontur przesiadkowy), który ma zostać otwarty także w tym roku. Całość ma zostać ukończona w ciągu czterech lat. W sumie długość linii wyniesie 59,5 km. Przewidziano 28 stacji. W skład tej nowej trasy obwodowej wejdzie krótka, składająca się z trzech przystanków 3,4-kilometrowa linia Kachowskaja (nr 11), na której znajduje się stacja Warszawskaja.
Schemat metra z MCK (14) – większy format