Nie 30, a 40 nowych autobusów chce zakupić częstochowskie MPK, korzystając z funduszy europejskich z rozdania 2014-2020. Pojazdy mają oferować pasażerom wiele nowinek technicznych.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie rozpisało przetarg na zakup i dostawę 40 fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych pojedynczych o długości 12 metrów. Przedsięwzięcie będzie finansowane w ramach projektu „Moja Przyjazna Komunikacja – zakup nowego taboru autobusowego na potrzeby realizacji zadań z zakresu transportu publicznego w Gminie Miasto Częstochowa”. Rozstrzygnięcie postępowania zależne jest od powodzenia wniosku MPK o przyznanie funduszy.
Rozdanie 2014 – 2020
Instytucja Zarządzająca dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (Zarząd Województwa) ogłosił konkurs o dofinansowanie projektów w ramach priorytetu IV „efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Poddziałanie 4.5.2 – Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – RIT Subregion Północny”.
Obejmuje on budowę, przebudowa liniowej i punktowej infrastruktury transportu zbiorowego (np. zintegrowane węzły przesiadkowe, drogi rowerowe, parkingi Park&Ride i Bike&Ride, miejskie wypożyczalnie rowerów), wdrażanie inteligentnych systemów transportowych (ITS) oraz zakup taboru autobusowego. Minimalny wkład własny to 15 proc. wartości projektu. Nabór zakończył się z końcem marca, a rozstrzygnięcie przewidziano na lipiec br.
W ramach jednego z naborów zarejestrowano wnioski podczęstochowskiej gminy Rędziny oraz częstochowskiego MPK – na zakup autobusów.
Przetarg do maja
Przedmiotem jest zakup i dostawa 40 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych, a także nadanie warsztatom MPK autoryzacji wewnętrznej (ASO), przeprowadzenie szkoleń pracowników i dostarczenie dokumentacji. Wartość zamówienia to 54,3 mln zł. Środki mają pochodzić z konkursu, dlatego organizator przetargu zastrzegł uzależnienie rozstrzygnięcia od przyznania środków (wniosek jest na etapie oceny).
Oferenci muszą spełnić szereg warunków: sytuacja finansowa musi pozwalać na realizację zamówienia, doświadczenie wykazane co najmniej dwoma dostawami autobusów z napędem diesla (EURO 6) za kwotę 15 mln zł. Zaoferowane pojazdy muszą pochodzić z ciągłej produkcji seryjnej – MPK (nie chce prototypów i pojazdów przedseryjnych). Z kolei co najmniej 50% komponentów użytych do budowy musi pochodzić z krajów UE lub współpracujących.
Ustalono następujące kryteria zamówienia: cena (70 proc. wagi), parametry techniczne i eksploatacyjne (25 proc.) i obsługa gwarancyjna i serwisowa (5 proc.). Ostatnie doświadczenia MPK dowiodły, że cena może nie mieć znaczenia (stawki były zbliżone), dlatego warto skupić się na drugim kryterium, bo można tu wiele osiągnąć stosując ekonomiczne rozwiązania: za silnik do pojemności 7 l można dostać 10 pkt (przy 7,8 l 1 pkt), za pełne oświetlenie LED aż 35 pkt (przy światłach zewnętrznych żarnikowych już 10 pkt, a wszystkie żarnikowe to 1 pkt), przednia szyba dzielona na dwie płaszczyzny warta jest 15 pkt (jednolita 1 pkt), a oś przednia sztywna gwarantuje uzyskanie 10 pkt (zawieszenie niezależne – 1 pkt). W ramach 5 procent kryterium obsługi serwisowej można uzyskać pospołu punkty za możliwość realizacji przez Internet zgłoszeń w ramach ASO i zakupu części przez całą dobę.
Autobusy ekonomiczne...
Specyfikację otwierają standardowe wymagania. Autobusy mają być jednoczłonowe o długości 12 metrów, niskopodłogowe, dostosowane do obsługi pasażerów niepełnosprawnych i słabowidzących. Silnik o mocy minimalnej 200 kW musi spełniać normę EURO 6 oraz pracować w pozycji pionowej ulokowany wzdłużnie. Oczekiwane zużycie paliwa to 37,5 l/100 km (według testu SORT-2). Motor sprzężony będzie z min. 4-stopniową automatyczną skrzynią biegów wyposażoną w zwalniacz. Jednostka napędowa oraz agregat zostaną objęte systemem automatycznego gaszenia pożarów.
Komfort podróżnym zapewnią troje drzwi o szerokości min. 1,2 m o krawędzi wejścia na wysokości min. 34 cm oraz wnętrze przewietrzane oknami uchylnymi lub odsuwanymi (od 30 proc. powierzchni) w jak największej ilości, dwoma lukami dachowymi i dwoma elektrycznymi wentylatorami. W upalne dni chłodu dostarczy kompaktowy klimatyzator dachowy o mocy min. 22 kW dostarczający powietrza osobno kierowcy i pasażerom, który ma załączać się przy temperaturze wewnątrz 22°C. W zimie wnętrze będzie ogrzewane układem chłodzenia silnika wspomaganym niezależnymi nagrzewnicami.
Wozy pomieszczą co najmniej 86 pasażerów, z czego minimum 25 proc. na fotelach (min. 8 dostępnych z poziomu niskiej podłogi). Tradycyjnie już, siedziska wyściełane będą tapicerką przedstawiającą herb Częstochowy.
...i nowoczesny
Podróżni odczują powiew nowości. Nowe autobusy wyposażone będą w Wi-Fi oparte na łączności GSM w standardzie 3G/4G. Zasilanie urządzeniom mobilnym zapewni co najmniej 6 podwójnych portów USB. Nowością będą także dwusystemowe kasowniki (na bilety papierowe i elektroniczne) z ekranem LCD prezentującym 4 kolejne przystanki i informacje zapisane na kartach pasażerów oraz automaty do sprzedaży biletów stojące naprzeciw II drzwi: wydrukują one bilet po uiszczeniu płatności bilonem lub zbliżeniowo (PayPass, PayWave i NFC) i wydadzą resztę.
Rozbudowany będzie system informacji pasażerskiej. MPK oczekuje bursztynowych tablic LED: dużej z przodu, średniej na boku i mniejszej z tyłu, wszystkie prezentujące numer linii i kraniec (obecnie z tyłu prezentowany jest tylko numer). Na prawej ścianie kolejna nowość – tablica z numerem linii w dolnej krawędzi okien między I a II drzwiami. Wewnątrz informację zapewnią dwa kolorowe ekrany LCD: podłużny boczny oraz poprzeczny w formacie 4:3 przeznaczone do prezentowania numeru linii, krańca i informacji o trasie, ale przewoźnik oczekuje, aby można było na nich wyemitować np. spoty reklamowe.
Bezpieczeństwa pasażerów będzie strzegł pasywny monitoring wizyjny oparty na min. 3 zewnętrznych i 5 wewnętrznych kamerach HD przekazujących obraz do rejestratora do 30-dniowej archiwizacji. System ma umożliwiać identyfikację wsiadających. Frekwencję podróżnych sprawdzi system zliczania potoków pasażerskich.
Długa gwarancja
Producent autobusów będzie musiał udzielić gwarancji na poszczególne elementy. Przez 36 miesięcy obejmować będzie całość pojazdu. Elementy konstrukcyjne (szkielet, karoseria) będą musiały wykazać odporność na korozję przez 144 miesiące. Przez ten sam okres zmartwieniem gwaranta będzie system automatycznego gaszenia pożarów. Z kolei przez 72 miesiące trwałość będzie musiała wykazać powłoka lakiernicza.
Kontrahent MPK przeszkoli również pracowników zaplecza technicznego do poszczególnych grup serwisowych: dziesięciu w zakresie eksploatacji i obsługi w ramach ASO, ośmiu w zakresie klimatyzacji, sześciu w zakresie monitoringu, a także po trzech kierowców na każdy autobus.
Termin składania ofert mija 25 maja, zaś ich otwarcie nastąpi dzień później w południe. Specyfikację można pozyskać do 24 maja. Wygrany będzie musiał zrealizować dostawę do 15 grudnia 2016 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.