Dwie oferty złożono w krakowskim przetargu na cztery autobusy elektryczne. Obie mieszczą się w kwocie jaką Kraków chce na nie wydać. Solaris zaproponował ofertę korzystniejszą cenowo niż SOR, ale cena waży tylko 70 proc. jeśli chodzi o ocenę ofert.
Solaris zaproponował cztery autobusy za 6 240 000 zł netto. Oferta SOR Poland opiewa z kolei na 6 999 600 zł netto. MPK Kraków jest gotowe przeznaczyć na zakupy 7,2 mln zł. – Musimy teraz porównać oferty, bo cena stanowi tylko 70 proc. jeśli chodzi o kryteria oceny ofert. To powinno nastąpić w ciągu kilku dni – tłumaczy rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk.
To już drugi przetarg związany z zakupem autobusów elektrycznych. Poprzedniego nie udało się rozstrzygnąć. Żadna z trzech złożonych ofert nie spełniała wymagań zamawiającego. Konsorcjum Ursusa i AMZ nie wykazało się odpowiednim doświadczeniem. Natomiast pojazdy Solarisa i Rampini nie spełniły wymagań technicznych. To było zaskoczenie, bo pojazdy tych producentów były wcześniej testowane w mieście.
W powtórzonym przetargu zabrakło oferty Rampini. Nie ma też propozycji ze strony Ursusa i AMZ, co dziwi mniej, bo w końcu w ciągu kilku miesięcy konsorcjum nie nabyło doświadczenia, którego brakowało mu w pierwszym przetargu. - Trudno mi komentować, to, kto złożył oferty. Oczekujemy bardzo konkretnego pojazdu i w przetargu startują ci, którzy mogą go nam zaproponować - przyznał Gancarczyk.
Solaris powoli rozszerza swoją ofertę autobusów elektrycznych. Niedawno Warszawa kupiła dziesięć takich pojazdów Z kolei oferta czeskiego SOR-a jest o tyle zaskakująca, że autobusów z tym napędem w Polsce nie ma, choć w zeszłym roku taki pojazd był testowany w kilku polskich miastach, w tym w Krakowie.
W porównaniu z pierwszym przetargiem zmieniło się niewiele, jeśli chodzi o wymagania. Kraków wymaga autobusów ok. 9-metrowych,które muszą mieć możliwość ładowania zarówno metodą plug-in, jak i przez pantograf. 50 proc. komponentów do ich budowy powinno pochodzić z Polski. Pojazdy muszą też być w stanie przejechać 75 km na jednym ładowaniu
w warunkach testu SORT-2 (z tym był problem jeśli chodzi o oferty w pierwszym przetargu). Tym razem jednak Kraków jasno określił, że chce pozyskać tylko cztery autobusy, choć poprzednio przetarg dawał możliwość rozszerzenia o piąty.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.