Dzisiaj (15 grudnia) MPK Wrocław zawarło umowę z bydgoską Pesą na dostawę sześciu w pełni niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów z rodziny Twist. Producent ma pół roku na dostarczenie składów do Wrocławia.
Wrocławski tramwaj to produkt z rodziny Twist bydgoskiej fabryki zaprojektowany z myślą o potrzebach mieszkańców Wrocławia. Jak zapewnia producent, zastosowane w nim rozwiązania techniczne są wypadkową wieloletnich doświadczeń zebranych w czasie eksploatacji pojazdów pierwszej, drugiej i trzeciej generacji oraz oczekiwań MPK Wrocław.
Tramwaje Twist 2010NW są trójczłonowe, całkowicie niskopodłogowe. Wyposażone są w cztery w pełni obrotowe wózki, co zmniejsza naciski na szyny. W efekcie pozwala to, jak zapewnia producent, na dłuższą eksploatację infrastruktury i znaczne oszczędności. Twisty charakteryzują się wysoką wytrzymałością konstrukcji na ściskanie oraz odpornością zderzeniową. Konstrukcja czoła pojazdu jest wyposażona w absorbery pochłaniające energię zderzeń z przeszkodami oraz innymi pojazdami, co zapewnia bezpieczeństwo pasażerów oraz motorniczego i jednocześnie znacząco wpływa na obniżenie kosztów i czasu ewentualnych napraw.
Nowoczesny układ napędowy umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie fragmentów trasy bez zasilania z sieci trakcyjnej. Dzięki skuteczności tych układów tramwaje Twist osiągają – jak przekonuje producent – optymalne dla komfortu jazdy przyspieszenia, a zastosowany system antypoślizgowy pozwala skrócić drogę hamowania. Ergonomiczne stanowisko pracy motorniczego jest klimatyzowane i wyposażone w pulpit z centralnym terminalem wielofunkcyjnym, co pozwala ograniczyć do minimum ilość przycisków.
Podłoga w strefie wejścia na wysokości 350 mm nad główką szyny oraz zamontowana w pojeździe rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich pozwala korzystać z tramwaju osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych oraz usprawnia wymianę pasażerów. Tramwaje Twist będą wyposażone w systemy informacyjno-reklamowe, a wykorzystanie innowacyjnych technologii umożliwi kontrolowanie pracy pojazdów na trasie za pomocą diagnostyki on-line. Z poziomu obsługi zajezdni dostępny jest podgląd i kontrola podstawowych podzespołów tramwaju oraz systemów bezpieczeństwa. Pozwala to monitorować on-line stan techniczny pojazdów będących na trasie.
mat. prasowe– Już nie możemy się doczekać, aby przetestować wszystkie te udogodnienia w praktyce – podsumowuje Zdzisław Ferenz, dyrektor ds. Przewozów i Eksploatacji MPK Wrocław.
Zakup tramwajów jest jednym z elementów składowych większego Projektu zatytułowanego Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu - Etap II (w skr. ZSTS II), przewidzianego do dofinansowania środkami unijnymi. Miasto zapewni spółce środki na sfinalizowanie zakupu sześciu pojazdów za kwotę około 50 milionów, jednocześnie ubiegając się o ich częściowy zwrot w ramach dotacji. Jest to pierwszy etap nowej wymiany wrocławskiego taboru tramwajowego.