Już oficjalnie do Wrocławia przyjadą kolejne, częściowo niskopodłogowe tramwaje Moderusy Beta. Wartość umowy podpisanej między MPK Wrocław i Modertrans to nieco ponad 176 mln zł. Pierwsze Tramwaje mają zostać dostarczone w ciągu roku.
Przedmiotem rozpisanego w maju przetargu jest dostawa 40 sztuk fabrycznie nowych tramwajów jednokierunkowych. Zamawiający wymaga tramwajów trójczłonowych o długości 26,5-32 m i szerokości 2,35-2,4 m. Pojemność całkowitą określono na 175 osób (przyjmując 0,20 m2 na osobę stojącą), w tym minimum 30 miejsc siedzących, z czego co najmniej dwa będą dostępne z poziomu niskiej podłogi. Wymaganych jest pięć drzwi. Więcej o specyfikacji pisaliśmy
tutaj.
W postępowaniu wzięło udział dwóch oferentów – Pesa, która zaproponowała w pełni niskopodłogowe tramwaje oraz Modertrans, który chce dostarczyć pojazdy z 27% niskiej podłogi. W budżecie zamawiającego mieściła się tylko propozycja Modertransu i to właśnie tę ofertę w sierpniu wybrał zamawiający.
Tydzień temu, 13 października, MPK podpisało umowę z Modertransem na dostawę pojazdów. Całkowita wartość zamówienia to 176,2 mln zł brutto. Zgodnie z deklaracjami pierwsze pięć tramwajów miałoby zostać dostarczone do 15 października 2018 r. Pozostałe pojazdy mają zostać dostarczone do 30 listopada 2019 r.
Kwestia udziału niskiej podłogi budzi we Wrocławiu sporo emocji. Zgodnie z wymaganiami minimalny udział niskiej podłogi musi wynieść 20%, choć punktowany był większy jej udział. Zamawiający wyjaśnia, że taki wymóg wynika z potrzeb taborowych i możliwości finansowych. – Skupiamy się na tym, by jak najwięcej tramwajów wymienić, korzystając ze środków unijnych – w sumie mamy do wymiany ok. 150 tramwajów z lat 80. To bardzo duża liczba, musimy więc wyważyć interesy –
wyjaśniała w wywiadzie Jolanta Szczepańska, dyrektor naczelna MPK Wrocław.