Dziś Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otrzymały w dzierżawę autobus elektryczny o długości 18 metrów. Jest to pojazd produkcji Solaris model Urbino 18 electric. Niedługo na ulicach stolicy mają pojawić się kolejne „elektryki”. – W 2019 roku kupimy 60 18-metrowych autobusów elektrycznych, a w 2020 roku, 70 – mówi w rozmowie z portalem „Transport-Publiczny.pl” Jan Kuźmiński, prezes zarządu MZA.
Pierwszy przegubowy „elektryk” w kraju
Pojazd, który wyjechał dziś na stołeczne ulice, jest jednym z pierwszych tego typu autobusów w Polsce i w Europie. – Dzierżawa i testy tego pojazdu to wstęp do przetargu, który chcemy ogłosić już na początku 2018 roku. A wyprodukowane dla Warszawy pojazdy dotrą w dwóch partiach – 60 w 2019 roku i 70 w 2020 roku – informuje Jan Kuźmiński.
Baterie w przegubowym „jamniku” mogą być ładowane na dwa sposoby: zarówno poprzez złącze plugin, jak i za pomocą pantografu. Autobus jest cichy i nie emituje spalin. Został wyposażony w klimatyzację, elektroniczną informację pasażerską, monitoring oraz systemy przeciwpożarowe. Pojazd jest zasilany dwoma, zintegrowanymi z osią napędową, silnikami elektrycznymi o mocy 120 kW każdy i ma baterie o dużej pojemności typu Solaris High Energy, które pozwalają na przejechanie ponad 200 kilometrów na jednym ładowaniu.
Miejskie ładowarki
Oczywiste jest, że elektromobilność to nie tylko pojazdy, ale także infrastruktura. – Obecnie działa miejska ładowarka na ulicy Spartańskiej. Jest ona kompatybilna z pojazdami firmy Solaris i właśnie z niej będzie korzystała najnowsza maszyna – mówi Jan Kuźmiński.
Wraz z rozwojem taboru „elektryków” w stolicy mają pojawiać się kolejne stacje ładowania. – Druga ładowarka będzie budowana na ulicy Konwiktorskiej. W przypadku tej inwestycji mamy kilka problemów z uzgodnieniami związanymi z doprowadzeniem zasilania, ale wszystko jest zaplanowane, a przetarg jest już ogłoszony – podaje szef MZA.
W dalszej perspektywie w Warszawie pojawią się kolejne miejsca, w których autobusy będą ładowane. W latach 2019-2020 wybudowanych ma zostać 19 takich urządzeń. – Cztery lokalizacje są już dokładnie ustalone i przygotowujemy do nich dokumentacje przetargowe. Reszta ma już przybliżone umiejscowienie, ale potrzeba jeszcze kilku uzgodnień – komentuje Kuźmiński.
Czas na eksperymenty
– Zanim zaczniemy kupować duże ilości autobusów chcemy przetestować kilka rozwiązań i sprawdzić, które będą działać najlepiej. W chwili kiedy mamy np. 10 autobusów, to można sobie pozwolić na różnego rodzaju eksperymenty, ale jak tych autobusów jest 130, czyli ok. 10% taboru, to system musi być już sprawdzony i przetestowany – mówi dyrektor MZA.
Jak podaje Jan Kuźmiński – problemem przy rozwoju elektromobilności w transporcie publicznym, poza tym, że niektóre rozwiązania muszą być przetestowane, jest cena pojazdów. – Na razie nie wiemy czy w międzyczasie dokupimy „elektryki” poza obecnym planem. To zależy też od budżetu i cen. Mamy nadzieję, że koszt tych autobusów zostanie trochę obniżony – komentuje.
Praca na linii 175
Solaris Urbino 18 Electric czwartej generacji, który dziś wyruszył na ulice, w najbliższych dniach zacznie obsługiwać pasażerów na linii nr 175, a docelowo, po uruchomieniu ładowarki przy ulicy Konwiktorskiej będzie kursował na linii 503.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.