Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Najnowszy tramwaj Solarisa – Tramino XL – zaprezentowany w Lipsku

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
13-02-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Solaris

Podziel się ze znajomymi:

W Lipsku odbyła się oficjalna prezentacja blisko 38-metrowego tramwaju Tramino, wyprodukowanego przez Solarisa. Zgodnie z podpisaną w 2015 roku umową ramową przewoźnik może zamówić do 41 tramwajów w latach 2016-2020.

Przewoźnik Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) zamówił dotychczas 14 sztuk Tramino. Pierwsze z nich zostały już przekazane klientowi. Obecnie, w ścisłym współdziałaniu z LVB, przeprowadzane są działania uruchamiające pojazdy i przystosowujące je do sieci miejskiego przewoźnika, jazdy testowe oraz prace związane z uzyskaniem homologacji. Trwa szkolenie pracowników, zarówno motorniczych, jak i odpowiedzialnych za serwis.

Tramino XL zostało oficjalnie zaprezentowane mieszkańcom Lipska. Będą mogli oni oglądać tramwaj przez najbliższy tydzień podczas odbywających się w mieście targów. – Nowe lipskie tramwaje są najlepszym przykładem nowoczesnego transportu publicznego w rozwijającym się mieście. Wraz z rosnącą liczbą mieszkańców rosną potrzeby komunikacyjne. To wyzwanie dla nas wszystkich – mówi Burkhard Jung, burmistrz Lipska. – Skonstruowanie i produkcja tramwajów dla Lipska to świetny przykład polsko-niemieckiej współpracy. Jesteśmy niezwykle dumni z tego projektu. Będąc polską firmą rodzinną mogliśmy stworzyć i dostarczyć jeden z najnowocześniejszych tramwajów w Europie – cieszy się Solange Olszewska, prezes zarządu Solarisa.

Tramwaje dla Lipska, o łącznej długości 37,63 i szerokości 2,3 metra, składają się z czterech modułów. Wyposażone zostały w cztery klasyczne wózki napędowe oraz jeden wózek toczny Jacobsa. Szerokość rozstawu kół tramwaju to 1458 mm, charakterystyczne dla lipskiej infrastruktury.

Koncepcja stylistyczna powstała we ścisłej współpracy z klientem oraz studiem projektowym IFS Design od najwcześniejszych etapów przygotowań realizacji zamówienia. Szczegółowa analiza rozmieszczenia poszczególnych elementów pozwoliła na zoptymalizowanie tramwaju pod kątem komfortu i ergonomii, a także przyzwyczajeń i życzeń motorniczych miasta Lipsk. To właśnie ze względu na potrzeby kierujących powstała specjalna makieta miejsca pracy motorniczego odzwierciedlająca w najdrobniejszych szczegółach sugerowane rozwiązania. Pracownicy LVB mieli możliwość przetestowania oraz odniesienia się do nich. Pozwoliło to wypracować najlepszy projekt wdrożony następnie do realizacji. Motorniczy skorzysta choćby z ergonomicznego, w pełni zautomatyzowanego fotela. Chcąc zapewnić maksymalną spójność estetyczną i jednocześnie zredukować hałas urządzeń umieszczonych na pojeździe, tramwaj wyposażono w osłony dachowe.


fot. Solaris

Nie mniej czasu poświęcono na zaplanowanie przestrzeni pasażerskiej, której makieta w skali 1:1 wystawiona została podczas targów InnoTrans w Berlinie w 2016 roku. Staranne rozplanowanie pozwoliło wygospodarować 75 miejsc siedzących przy zachowaniu szerokiego przejścia na całej długości Tramino. Oprócz zastosowania harmonijnie dobranych kolorów, ergonomicznego rozmieszczenia siedzeń, poręczy oraz czterech miejsc dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, polski producent postawił na wiele dodatkowych innowacyjnych rozwiązań. W suficie zabudowano specjalnie zaprojektowane panele oświetleniowe, które dopasowują barwy i natężenie światła do warunków pogodowych. W zimie oświetlenie rozbłyskać będzie w barwach ciepłych, natomiast latem w zimnych co znacząco podniesie komfort podróżowania. W pojeździe zastosowano cztery pary niezwykle szerokich drzwi dwuskrzydłowych o szerokości 1500 mm oraz dwie pary jednoskrzydłowych o szerokości 800 mm. Dzięki takim parametrom możliwe jest płynne i szybkie wsiadanie i wysiadanie podróżujących. Usprawniono także system informacji pasażerskiej umieszczając specjalne zewnętrzne wyświetlacze, dla pasażerów wsiadających do tramwaju, zabudowane nad dwuskrzydłowymi drzwiami pojazdu. Tramwaj wyposażony jest w wydajną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Oddzielne urządzenie chłodzące zapewnia komfort pracy motorniczemu spędzającemu w pojeździe najwięcej czasu.

Zgodnie z podpisaną w 2015 roku umową ramową przewoźnik może zamówić do 41 tramwajów w latach 2016-2020.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Komunikacja

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Solaris 07 września 2023

Solaris z umową na dodatkowe 20 tramwajów do Lipska

Komunikacja

Solaris z umową na dodatkowe 20 tramwajów do Lipska

Witold Urbanowicz 28 grudnia 2018

Tramino XL jedzie do Lipska. Zdjęcia najnowszego tramwaju Solarisa

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Komunikacja

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Solaris 07 września 2023

Solaris z umową na dodatkowe 20 tramwajów do Lipska

Komunikacja

Solaris z umową na dodatkowe 20 tramwajów do Lipska

Witold Urbanowicz 28 grudnia 2018

Tramino XL jedzie do Lipska. Zdjęcia najnowszego tramwaju Solarisa

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5