W Lipsku odbyła się oficjalna prezentacja blisko 38-metrowego tramwaju Tramino, wyprodukowanego przez Solarisa. Zgodnie z podpisaną w 2015 roku umową ramową przewoźnik może zamówić do 41 tramwajów w latach 2016-2020.
Przewoźnik Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) zamówił dotychczas 14 sztuk Tramino. Pierwsze z nich zostały już przekazane klientowi. Obecnie, w ścisłym współdziałaniu z LVB, przeprowadzane są działania uruchamiające pojazdy i przystosowujące je do sieci miejskiego przewoźnika, jazdy testowe oraz prace związane z uzyskaniem homologacji. Trwa szkolenie pracowników, zarówno motorniczych, jak i odpowiedzialnych za serwis.
Tramino XL zostało oficjalnie zaprezentowane mieszkańcom Lipska. Będą mogli oni oglądać tramwaj przez najbliższy tydzień podczas odbywających się w mieście targów. – Nowe lipskie tramwaje są najlepszym przykładem nowoczesnego transportu publicznego w rozwijającym się mieście. Wraz z rosnącą liczbą mieszkańców rosną potrzeby komunikacyjne. To wyzwanie dla nas wszystkich – mówi Burkhard Jung, burmistrz Lipska. – Skonstruowanie i produkcja tramwajów dla Lipska to świetny przykład polsko-niemieckiej współpracy. Jesteśmy niezwykle dumni z tego projektu. Będąc polską firmą rodzinną mogliśmy stworzyć i dostarczyć jeden z najnowocześniejszych tramwajów w Europie – cieszy się Solange Olszewska, prezes zarządu Solarisa.
Tramwaje dla Lipska, o łącznej długości 37,63 i szerokości 2,3 metra, składają się z czterech modułów. Wyposażone zostały w cztery klasyczne wózki napędowe oraz jeden wózek toczny Jacobsa. Szerokość rozstawu kół tramwaju to 1458 mm, charakterystyczne dla lipskiej infrastruktury.
Koncepcja stylistyczna powstała we ścisłej współpracy z klientem oraz studiem projektowym IFS Design od najwcześniejszych etapów przygotowań realizacji zamówienia. Szczegółowa analiza rozmieszczenia poszczególnych elementów pozwoliła na zoptymalizowanie tramwaju pod kątem komfortu i ergonomii, a także przyzwyczajeń i życzeń motorniczych miasta Lipsk. To właśnie ze względu na potrzeby kierujących powstała specjalna makieta miejsca pracy motorniczego odzwierciedlająca w najdrobniejszych szczegółach sugerowane rozwiązania. Pracownicy LVB mieli możliwość przetestowania oraz odniesienia się do nich. Pozwoliło to wypracować najlepszy projekt wdrożony następnie do realizacji. Motorniczy skorzysta choćby z ergonomicznego, w pełni zautomatyzowanego fotela. Chcąc zapewnić maksymalną spójność estetyczną i jednocześnie zredukować hałas urządzeń umieszczonych na pojeździe, tramwaj wyposażono w osłony dachowe.
fot. SolarisNie mniej czasu poświęcono na zaplanowanie przestrzeni pasażerskiej, której makieta w skali 1:1
wystawiona została podczas targów InnoTrans w Berlinie w 2016 roku. Staranne rozplanowanie pozwoliło wygospodarować 75 miejsc siedzących przy zachowaniu szerokiego przejścia na całej długości Tramino. Oprócz zastosowania harmonijnie dobranych kolorów, ergonomicznego rozmieszczenia siedzeń, poręczy oraz czterech miejsc dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, polski producent postawił na wiele dodatkowych innowacyjnych rozwiązań. W suficie zabudowano specjalnie zaprojektowane panele oświetleniowe, które dopasowują barwy i natężenie światła do warunków pogodowych. W zimie oświetlenie rozbłyskać będzie w barwach ciepłych, natomiast latem w zimnych co znacząco podniesie komfort podróżowania. W pojeździe zastosowano cztery pary niezwykle szerokich drzwi dwuskrzydłowych o szerokości 1500 mm oraz dwie pary jednoskrzydłowych o szerokości 800 mm. Dzięki takim parametrom możliwe jest płynne i szybkie wsiadanie i wysiadanie podróżujących. Usprawniono także system informacji pasażerskiej umieszczając specjalne zewnętrzne wyświetlacze, dla pasażerów wsiadających do tramwaju, zabudowane nad dwuskrzydłowymi drzwiami pojazdu. Tramwaj wyposażony jest w wydajną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Oddzielne urządzenie chłodzące zapewnia komfort pracy motorniczemu spędzającemu w pojeździe najwięcej czasu.
Zgodnie z podpisaną w 2015 roku umową ramową przewoźnik może zamówić do 41 tramwajów w latach 2016-2020.