Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Niekończąca się awantura o reprezentacyjny deptak, cz. II

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-04-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Niekończąca się awantura o reprezentacyjny deptak, cz. II
fot. Dominik WójcikDeptak służy za jezdnię
Najpierw zorganizowano konsultacje, z których wynikło, że mieszkańcy chcą powrotu komunikacji miejskiej. Potem wyniki konsultacji zignorowano i jest tak, jak było. Wracamy do Częstochowy, gdzie na reprezentacyjnym deptaku jeżdżą samochody wbrew woli mieszkańców, a oni sami nie mogą doczekać się spełnienia obietnic prezydenta.

O trudach wytyczenia deptaka na reprezentacyjnej alei pisaliśmy wcześniej. Spór o funkcję ostatniego odcinka pielgrzymek przybrał formę konfliktu politycznego i medialnego, więc prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk na początku 2013 r. zorganizował konsultacje społeczne, w których mieszkańcy mogli wyrazić swoją opinię na ten temat.

Konsultacje społeczne

Przygotowano projekt ankiety, w której zawarto cztery propozycje:
1. Całkowite zamknięcie alei dla ruchu kołowego.
2. Zamknięcie tylko nitki południowej – rozważane całorocznie lub sezonowo.
3. Pełne otwarcie dla ruchu.
4. Zamknięcie dla ruchu i pełne wykorzystanie przestrzeni, ogródki letnie w miejscu pól jezdnych.
Propozycje doszlifowano w trakcie spotkania będącego częścią konsultacji, a w którym uczestniczyli przedstawiciele środowisk zaangażowanych w spór. Samo spotkanie było burzliwe, ale przebiegło w atmosferze burzy mózgów i solidnej akademickiej debaty. Zwolennicy utrzymania ruchu – głównie właściciele kamienic i lokali gastronomicznych – argumentowali, że wskutek wycofania samochodów zabraknie klientów. Biorący aktywny udział w spotkaniu oponenci opowiadający się za ograniczeniem ruchu kołowego z III Alei przyznali im rację, wskazując największy mankament nowej przestrzeni, czyli brak komunikacji miejskiej – bo faktycznie: kto dotrze do określonego miejsca, jeśli nie funkcjonuje w nim komunikacja miejska i samochodem wjechać nie można? Przy okazji pokazano, w jaki sposób poprowadzić autobusy, pokazując przykłady z ciasnych, zabytkowych europejskich uliczek.

Wieczny objazd

Kiedy w 2006 r. zamknięto III Aleję w celu przeprowadzenia remontu, to wszystkim liniom autobusowym wytyczono objazdy, przy okazji rozbito tzw. wiązki komunikacyjne. Część linii skierowano na biegnącą o 550m na północ al. Jana Pawła II, pozostałe jeżdżą dookoła całego Śródmieścia ulicą Sobieskiego (800m na południe). Rozbicie wiązek komunikacyjnych skutkuje do dziś rozrzedzeniem relacji „magistralnej” do 15-30 minut podczas, gdy wiązka oferowała łączną częstotliwość poniżej 5 minut. Mimo, że na krańcu III Alei funkcjonowała jedna z dawnego zestawu linii, zaś do pozostałych należało nią dojechać lub dojść pokaźny dystans, mieszkańcy nie narzekali, bo wierzyli w tymczasowy charakter rozwiązania. Komunikaty informowały o objazdach, co potwierdzał żółty kolor rozkładów jazdy wycofanych linii na tabliczkach przystankowych (w Częstochowie oznaczający rozkład tymczasowy, objazdowy). Okazało się, że spokojna i ufna postawa mieszkańców była ich kardynalnym błędem.

Autobus nie wróci, bo nie

Po zakończeniu remontu autobusy nie wróciły. Kiedy aktywiści i lokalne media dopytywali o powód, organizator komunikacji – Miejski Zarząd Dróg i Transportu, z pełnym poparciem ówczesnego prezydenta Tadeusza Wrony – odpowiadał, że mieszkańcy już się przyzwyczaili i nie odnotowano żadnych protestów, czy uwag związanych z objazdami. Wielokrotne próby przywrócenia stanu sprzed remontu nie przynosiły pożądanego efektu. Powtarzano jedynie niejasny argument o przyzwyczajeniu mieszkańców, czy o frekwencji na liniach objazdowych (a przecież ludzie, mimo niedogodności, musieli nadal docierać do pracy i szkół). Na jednym z posiedzeń Komisji Infrastruktury rady miasta w 2007 r., radny Krzysztof Sztanderski powiedział wprost: – W III Alei powinno coś jeździć, nie wiem co, ale na pewno nie autobusy – skwitował nie uzasadniając swojego wywodu.

Ta patowa sytuacja trwała przez kolejne lata, aż do referendum, w którym odwołano prezydenta Wronę w 2009 r. Jednocześnie komunikacja miejska ulegała erozji, pasażerów ubywało, pod blokami przybyło samochodów, a mieszkańcy żyjący przy ulicach, na których funkcjonowały objazdy, rzeczywiście przyzwyczaili się do „swoich nowych linii”.

Finał konsultacji


W czasie spotkania konsultacyjnego jednomyślnie wyeliminowano wariant czwarty, zaś do pozostałych dodano wariantowe pytanie o powrót komunikacji miejskiej.

W drugim etapie przeprowadzono badania ankietowe. Papierowe ankiety rozkolportowano wśród mieszkańców, zaś w Internecie dostępna była ich elektroniczna wersja. Zainteresowanie tematem podsycane było przez aktywistów miejskich oraz lokalne media w celu pozyskania jak największej ilości wypowiedzi.

Werdykt – raczej zamknąć

Wyniki były niejednoznaczne. Najliczniejsi okazali się zwolennicy całkowitego zamknięcia (798) oraz całkowitego otwarcia (589) III Alei. Za rozwiązaniem połowicznym opowiedziało się 351 osób. Co ważne, niezależnie od opinii w kwestii ruchu samochodowego, większość ankietowanych opowiedziała się za powrotem komunikacji miejskiej.

– Szanujemy i cenimy zdanie mieszkańców, dlatego zamierzamy wprowadzić w życie to rozwiązanie, jakie wskazała większość tych, którzy wypełnili ankietę – zadeklarował wtedy prezydent Matyjaszczyk. Zastrzegł jednak, że w bieżącym roku utrzyma ruch, bo przedsiębiorcy planując sezon uwzględniali jego funkcjonowanie. Zauważył także, że należy również pomóc tym, którzy w rezultacie wprowadzonych zmian mogą poczuć się pokrzywdzeni. Jednocześnie w rozmowie z lokalnym dodatkiem Gazety Wyborczej powiedział, że on sam wolałby w III Aleję przyjechać samochodem.

Utrzymanie ruchu przedłużało się przez kolejne lata. W 2015 r. III Aleja również będzie otwarta dla ruchu i nadal nie funkcjonuje na niej komunikacja miejska. Interpretację wyników, stanowisko urzędu miasta oraz MZDiT w tej sprawie przedstawimy w kolejnej publikacji.

dominik.wojcik@transport-publiczny.pl
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Rzeszów z jedną – drogą – ofertą na deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przestrzeń

Rzeszów z jedną – drogą – ofertą na deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przemysław Farsewicz 12 maja 2023

Rzeszów chce przebudować deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przestrzeń

Rzeszów chce przebudować deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przemysław Farsewicz 20 kwietnia 2023

Gdańsk: Deptak na Wajdeloty. Udany pierwszy dzień

Przestrzeń

Gdańsk: Deptak na Wajdeloty. Udany pierwszy dzień

Agata Olszewska 12 czerwca 2020

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Rzeszów z jedną – drogą – ofertą na deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przestrzeń

Rzeszów z jedną – drogą – ofertą na deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przemysław Farsewicz 12 maja 2023

Rzeszów chce przebudować deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przestrzeń

Rzeszów chce przebudować deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przemysław Farsewicz 20 kwietnia 2023

Gdańsk: Deptak na Wajdeloty. Udany pierwszy dzień

Przestrzeń

Gdańsk: Deptak na Wajdeloty. Udany pierwszy dzień

Agata Olszewska 12 czerwca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5