Firma Vossloh wyprodukuje kolejne cztery tramwaje dla Chemnitz, przystosowane do poruszania się zarówno po sieci tramwajowej, jak i kolejowej. Kontrakt z tamtejszym zarządcą transportu to opcja zamówienia pochodzącego jeszcze z 2012 roku.
Prawie trzy lata temu zarządca transportu Verkehrsverbund Mittelsachsen GmbH podpisał umowę z firmą Vossloh na dostawę ośmiu 37-metrowych tramwajów dwusystemowych (ang. tram-train), przystosowanych do jazdy z prędkością do 100 km/h. Pojazdy będą obsługiwały miejską sieć tramwajową, ale i trasy kolejowe - na początku z Chemnitz do Burgstädt, Hainichen oraz do miejscowości Mittweida. Na liniach niezelektryfikowanych, tramwaje dwusystemowe, zwane również czasem „tramperami”, będą poruszały się z wykorzystaniem silnika spalinowego. Silniki elektryczne będą z kolei przystosowane do napowietrznej sieci 600 V i 700 V prądu stałego. Za osiem pojazdów zamawiający zapłacił 42,3 mln euro.
Niebawem pierwsze dostawy
W tej chwili dwa pierwsze tramwaje pochodzące z pierwszego kontraktu są testowane w zakładzie producenta w Albuixech na terenie Hiszpanii. Dostawy do zamawiającego rozpoczną się jeszcze w sierpniu. Osiem wszystkich pojazdów z pierwszego zamówienia zostanie włączonych do eksploatacji w grudniu tego roku.
Zamówione cztery dodatkowe pojazdy będą identyczne jak te zamówione w 2012 roku. Zarządca transportu skorzystał z wcześniejszej opcji zapisanej w umowie. Zamówienie wiąże się z rozwojem sieci City-Bahn (pod taką nazwą funkcjonuje system).
„Tramper” sukcesem
W Chemnitz decyzję o stworzeniu sieci przystosowanej do tramwajów dwusystemowych podjęto kilkanaście lat temu. Pierwsza trasa łącząca Chemnitz z miejscowością Stollberg została otwarta w w 2002 roku. Jej budowa przyczyniła się do wzrostu zainteresowania pasażerów transportem publicznym. W tej chwili dobiegają końca prace dostosowujące infrastrukturę w rejonie stacji kolejowej w Chemnitz do obsługi tramwajowego taboru dwusystemowego. Pozwoli to na wdrażanie kolejnych etapów rozwoju sieci City-Bahn.
City-Bahn dojedzie do kolejnych miast
Drugi etap projektu polega na rozszerzeniu tras dla „tramperów” o linie z Chemnitz do Aue. Pojazdy wyjadą na wspomniane linie prawdopodobnie w październiku 2017 roku. Trzeci etap przewiduje zwiększenie zasięgu „tramperów” do miejscowości Niederwiesa oraz włączenie w sieć linii Limbach - Oberfrohna oraz Stollberg - Oelsnitz. To nastąpi jednak dopiero około 2020 roku. Wówczas trasy „tramperów” będą liczyły łącznie 226 km.
System kolejowo - tramwajowy jest coraz popularniejszy w Niemczech. Miasta chętnie korzystają z tego typu rozwiązania. W tej chwili tzw. trampery funkcjonują m. in. w obrębie miejscowości: Karlsruhe, Heilbronn, Wörth am Rhein, Kassel, czy - na granicy Francji i Niemiec - w Saarbrücken.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.