Władze Warszawy ogłosiły dziś zmiany w inwestycjach miejskich, które zostaną zrealizowane w najbliższym czasie. Największą zmianą jest przyspieszenie ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra z zapleczem technicznym kosztem ponownego przełożenia budowy mostu Krasińskiego. – Pozwoli nam to skończyć całą II linię do 2023 r. – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Rada miasta zajmie się znowelizowanym planem inwestycyjnym 20 października.
O zmianach mówiło się już od jakiegoś czasu. Teraz zostaną one wprowadzone do wieloletniej prognozy finansowej. – Aktualizujemy priorytety inwestycyjne. Proponujemy pierwsze zmiany budżetowe, by urealnić harmonogramy, ale też wprowadzić nowe, priorytetowe zadania – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. – To pierwszy pakiet zmian, drugi chcielibyśmy zaproponować w grudniu – dodaje wiceprezydent Renata Kaznowska. W sumie na inwestycje wydanych zostanie w latach 2016-20 ok. 13 mld zł. To mniej więcej wielkość rocznego budżetu stolicy Polski. –
Największą zmianą jest przyspieszenie realizacji ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra na Chrzanowie, na którym przewidziano trzy stacje i zaplecze. Bez niego
wydłużona II linia nie mogłaby funkcjonować sprawnie, na pełnych obrotach. Teraz, według zapowiedzi, przedłużenie to ma powstać do 2023 r., co już zakończy budowę II linii w zaplanowanym kształcie z Bródna do Połczyńskiej. – Priorytetem dla nas jest niewątpliwie II linia metra – podkreśla Kaznowska. – Niezwykle ważne jest dla nas, by zmieścić się do 2023 r. głównie z uwagi na konieczność wykorzystania środków unijnych. Perspektywa kończy się właśnie w 2023 r. – mówi Olszewski. O przyśpieszeniu budowy wspominała już wiceprezydent Renata Kaznowska
w rozmowie z Transportem-Publicznym.pl. Ostatni zachodni odcinek II linii metra ma kosztować ok. 1,2 mld zł. Władze miasta zauważają przy tym, że większość tych pieniędzy wróci do Warszawy w postaci dofinansowania unijnego i pieniądze będą mogły zostać wydane na inne cele.
W zakresie transportu i dróg wprowadzono 37 zadań. Pojawiło się torowisko na Wilanowskiej w kierunku Służewca. Nowością jest też trasa tramwajowa na tzw. Zieloną Białołękę. – Rozpoczynamy pakiet rozmów już od przyszłego tygodnia. Będziemy przygotowywali analizy możliwości budowy tej niezwykle istotnej trasy – dodaje Kaznowska. W całości ma zostać skończona, jako inwestycja priorytetowa, linia tramwajowa na Tarchominie z pętlą przesiadkową przy Modlińskiej. Dalej obecne są też Wilanów i Gocław. Poza tym dochodzi cały pakiet zadań w dzielnicach. – To ponad sto projektów – mówi Olszewski.
Na dalszy plan spadł kolei Most Krasińskiego, który miał połączyć Żoliborz i Targówek. Przeciwko realizacji protestowali mieszkańcy tej pierwszej dzielnicy, którzy obawiali się wzmożonego ruchu. Po konsultacjach miasto zdecydowało się na zmniejszenie przekroju trasy i zwężenie ulicy Krasińskiego, by pełniły one rolę stricte lokalną, a nie przelotową.
– Most Krasińskiego to inwestycja, którą przesuwamy o 2 lata. Środki, które były zabezpieczone na 2023 r., były nierealne do wydania w tym roku. To wartość utrzymywana trochę sztucznie, wiadomo, że w ciągu roku nie zostanie zrealizowana taka inwestycja, stąd konieczność urealnienia. Chcemy zrealizować przeprawę w latach 2024-2025. Pozwoli nam to też zbilansować budowę metra – mówi Olszewski. Dodatkowe środki pochodzą z zagospodarowania oszczędności i urealnienia kosztorysów – np. realizacji Czerniakowskiej-BIS. Miasto rezygnuje też z przebudowy Płaskowickiej nad tunelem obwodnicy, gdzie w zamian planowany jest park linearny.