W nowym roku do Tramwajów Śląskich przyjedzie 12 nowych pojazdów, które wyprodukuje poznański Modertrans. Będą one tylko częściowo niskopodłogowe. – Mamy wiele linii mniej obłożonych, gdzie spokojnie dla pasażerów z dysfunkcjami można zostawić tylko jedne drzwi – mówi Tadeusz Freisler, prezes Tramwajów Śląskich, który był gościem tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego.
Tramwaje Śląskie podpisały 27 listopada br. umowę z Modertransem na dostawę 12 tramwajów. Pojazdy powinny mieć co najmniej 20% niskiej podłogi (to jest 350 mm nad główką szyny w strefie drzwi, część wysokopodłogowa nie może przekraczać 930 mm). Mają pomieścić co najmniej 170 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Długość wozów nie może przekraczać 29 metrów. Dostawy spodziewane są od II kw. 2015 r.
Zamówienie, przeprowadzane w ramach wielkiego projektu unijnego na modernizację sieci i taboru oraz nowe pojazdy, było dosyć niespodziewane. – Realizujemy bardzo duży projekt inwestycyjny i modernizacyjny. Okazało się, że w kilkunastu przetargach, jakie organizowaliśmy, uzyskiwaliśmy oferty niższe w stosunku do tego, co było przewidywane w kosztorysach – wyjaśnia portalowi Transport-publiczny.pl Tadeusz Freisler, prezes Tramwajów Śląskich. Spółka wystąpiła do MIR-u z zapytaniem o możliwość wykorzystania tych środków i rozszerzenie aktualnie realizowanego projektu. – Państwo i Centrum Unijnych Projektów Transportowych wykazały zrozumienie, dzięki temu realizujemy drugi etap tego projektu, chociaż generalnie mieścimy się w tych samych środkach finansowych – mówi Freisler.
Uwagę zwraca fakt, że nowe tramwaje będą tylko częściowo niskopodłogowe, podczas gdy w standardem w nowych zakupach jest w całości niska podłoga. Duży wpływ na decyzję Tramwajów Śląskich ma cena – pojazdy bez niskiej podłogi na całej długości są tańsze. – Naszym celem są oczywiście tramwaje z dużym udziałem niskiej podłogi i takie pojazdy będą wykorzystywane na ciągach komunikacyjnych, gdzie jest bardzo duży ruch pasażerski. Mamy natomiast wiele linii mniej obłożonych, gdzie spokojnie dla pasażerów z różnymi dysfunkcjami można zostawić tylko jedne drzwi i zmniejszyć powierzchnię niskopodłogową. Dla pozostałych, sprawniejszych pasażerów nie stanowi problemu, żeby przejść wewnątrz tramwaju – przekonuje Tadeusz Freisler.
Co ważne, tramwaje, które dostarczy Modertrans, będą dwukierunkowe. – Docelowo chcemy je wykorzystywać na trasach, które nie będą kończyły się pętlą, a wcześniej także na odcinkach w trakcie modernizacji. Posiadamy już tramwaje dwukierunkowe, ale wysokodpodłogowe. One bardzo się sprawdziły w trudnych sytuacjach. Chcielibyśmy „przepleść” tramwaje wyskopodłogowe z tymi z niską podłogą, żeby na tych modernizowanych trasach niepełnosprawny miał szansę dostać się do tramwaju – wyjaśnia Freisler.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.