Warszawski ZTM ponownie rozstrzygnął przetarg na ośmioletnią obsługę komunikacyjną z wykorzystaniem 100 autobusów. Po raz kolejny wybrano ofertę Mobilisu mimo pojawiających się zastrzeżeń o rażąco niskiej cenie. – Zdaniem ekspertów w żadnej z ofert nie zaproponowano wyraźnie zaniżonych kosztów za 1 wozokilometr – przekonuje Magdalena Potocka z biura prasowego warszawskiego ZTM.
Przedmiotem przetargu, rozpisanego w maju przez warszawski ZTM przetargu, jest
ośmioletnia obsługa 50 autobusami przegubowymi i 50 pojazdami krótkimi, ok. 9-metrowymi. Organizator postawił przed potencjalnymi przewoźnikami
wysokie wymagania. Każdy pojazd musi uzyskać certyfikat zgodności z wymogami, a przewoźnik powinien dysponować odpowiednim zapleczem. Postawiono też wymagania dot. kierowców, którzy muszą być zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę. ZTM, na bazie wcześniejszych doświadczeń, wymagał, by prowadzący pojazd dobrze orientowali się w przepisach porządkowych, taryfie, układzie komunikacyjnym, posługiwali się językiem polskim w stopniu przynajmniej średniozaawansowanym.
Przetargiem zainteresowane były trzy firmy – ITS Michalczewski, Mobilis i konsorcjum Europa Express City i Raf Trans. Ostatecznie w obu częściach w lipcu
wybrano ofertę złożoną przez Mobilis, który był gotów wozić warszawiaków za 6,77 zł brutto w przypadku wozów krótkich i 8,29 zł brutto w przypadku przegubowców. Pasażerów miałyby wozić autobusy Solaris Urbino 8,9le lub Autosan Sancity 9le oraz Solaris Urbino 18 lub Mercedes-Benz Conecto.
Przegrane firmy odwołały się od wyników do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta
uznała skargę firmy ITS w zakresie rażąco niskiej ceny zaoferowanej przez Mobilis, nakazując ponowną ocenę złożonych ofert. Pod koniec zeszłego tygodnia ZTM ponownie rozstrzygnął przetarg. Nadal za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez Mobilis. Z postępowania wykluczono konsorcjum Europa Express City i Raf Trans. Wykonawca nie złożył oświadczenia o przedłużenia ważności oferty.
Dlaczego ponownie wybrano ofertę Mobilisu? – Zgodnie z zaleceniami KIO Zarząd Transportu Miejskiego zlecił wykonanie ekspertyzy dotyczącej stawek za 1 wozokilometr zaproponowanych przez podmioty biorące udział w przetargu. Ekspertyzę wykonał zespół ekspertów z Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej. Zdaniem ekspertów, w żadnej z ofert nie zaproponowano wyraźnie zaniżonych kosztów za 1 wozokilometr – informuje Magdalena Potocka z biura prasowego warszawskiego ZTM. Jak podkreśla, wyniki ekspertyzy obejmują zarówno oferty dotyczącej 50 krótkich wozów, jak i 50 przegubowców.
Jak informuje ZTM, umowa będzie mogła zostać zawarta po 30 listopada. – Tego dnia upłynie termin możliwości składania odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej – dodaje Potocka. Pierwotnie zakładano, że przewozy rozpoczną się 1 stycznia 2016 r. Wiadomo już, że to nierealne, dlatego też ZTM prowadzi
przetarg „pomostowy” na przewoźnika, który będzie obsługiwać warszawską komunikację przez osiem miesięcy. Przetarg obejmuje 35 wozów 18-metrowych i 35 autobusów krótkich.