– Chcemy sukcesywnie wymieniać i tramwaje i autobusy, by utrzymać dotychczasowy standard. W przypadku tych pierwszych chodzi o stopniowe zwiększanie udziału pojazdów niskopodłogowych – tłumaczy w rozmowie z Transportem–Publicznym.pl Marek Grzybowski, członek zarządu i dyrektor techniczny MPK Poznań.
W zeszłym tygodniu
MPK Poznań ogłosiło przetarg na zakup 20 nowych tramwajów z opcją rozszerzenia o kolejne dziesięć. Jakie jeszcze plany ma w najbliższym czasie spółka ze stolicy Wielkopolski?
Jakub Dybalski, Transport-Publiczny.pl: Jesteście liderem, bo to chyba pierwszy przetarg tramwajowy w oparciu o nową perspektywę finansową UE...
Marek Grzybowski: Ten kontrakt jeszcze nie jest ogłoszony pod kątem nowej perspektywy. Musimy odnowić tabor. Wygospodarowaliśmy na to własne środki. Ale oczywiście będziemy się starać o unijne dofinansowanie w trakcie przetargu, jeśli to będzie możliwe.
Jak są plany MPK jeśli chodzi o zakupy taboru na najbliższe lata?
Na razie mamy wspomniany przetarg na 20 tramwajów z opcją rozszerzenia o kolejne 10. To plan zakupowy na najbliższe dwa lata. Co do autobusów, to właśnie rozstrzygamy przetarg na dzierżawę 20 pojazdów. Dalsze plany są, ale nie chcę na razie ich ujawniać. Chcemy sukcesywnie wymieniać i tramwaje i autobusy, by utrzymać dotychczasowy standard. W przypadku tych pierwszych chodzi o stopniowe zwiększanie udziału pojazdów niskopodłogowych.
Dlaczego zdecydowaliście się na dzierżawę, a nie na kupno autobusów? To zresztą nie pierwszy taki przypadek w Poznaniu, bo dwa lata temu również przetestowaliście ten pomysł.
Byliśmy pierwszymi, którzy tego spróbowali. Warszawa i Łódź poszły naszym tropem. To przede wszystkim ułatwia pozyskanie środków. Nie trzeba blokować możliwości inwestycyjnych. A my w ostatnich latach wydawaliśmy dużo, biorąc pod uwagę poprzednie zakupy tramwajów, autobusów i oczywiście budowę zajezdni tramwajowej Franowo. Pomysł się sprawdza. Autobusy sprowadzone dwa lata temu jeżdżą i są u nas serwisowane.
Jakie nowości techniczne znajdą się w tramwajach które właśnie zamawiacie?
Znajdą się tam poręcze, które pomogą wsiąść do pojazdu osobom niepełnosprawnym. Ukłonem w stronę rowerzystów są specjalne miejsca dla przewozu rowerów. W pojazdach znajdą się także gniazda USB do ładowania telefonów. Będzie więcej informacji pasażerskiej. W tramwajach będą dodatkowe tablice, a na zewnątrz zostaną umieszczone specjalne tablice ułatwiające rozpoznanie tramwaju osobom niedowidzącym. Będą też miały możliwość zamontowania w przyszłości superkondensatorów, które pozwolą na odzyskiwanie energii w ramach rekuperacji.
Tych urządzeń jeszcze nie ma?
Samych urządzeń jeszcze nie montujemy, ale chcemy być przygotowani na ten sposób pozyskiwania energii, gdy w przyszłości się na to zdecydujemy. Jeden prototypowy tramwaj z superkondensatorami, który jest własnością Solarisa, jeździ po Poznaniu, ale na razie na zasadzie testów.
Będziecie pozyskiwać tramwaje dwukierunkowe?
Korzystamy z sześciu tramwajów w pełni dwukierunkowych i trzech wahadłowych, które umożliwiają nam obsługę linii podczas remontów. Myślimy w najbliższym czasie o kupieniu kolejnych dziesięciu tego typu pojazdów. Te posiadane przez nas są wysokopodłogowe. Chcielibyśmy dysponować pojazdami przynajmniej w części niskopodłogowymi, co ułatwiłoby korzystanie z nich pasażerom.
W Polsce ostatnio buduje się sporo nowych linii tramwajowych. Warszawa, Gdańsk czy Szczecin rozbudowują sieci, a Olsztyn buduje ją od nowa. Poznań też planuje swoją powiększyć?
W planach jest przede wszystkim budowa linii tramwajowej na Naramowice. To inwestycja planowana już od wielu lat, ale wciąż nie może dojść do skutku.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.