1 czerwca 2015 r. rozpoczynają się kolejne etapy modernizacji torowisk w centrum Sosnowca. W wyniku zmian organizacji ruchu linia 24 kursująca na skróconej trasie obsługiwana będzie planowo taborem typu N.
Tramwaje Śląskie do dziś nie zakończyły eksploatacji klasycznych dwuosiowych wagonów tramwajowych. Wprawdzie w latach 80-tych zlikwidowano lub przebudowano niektóre linie obsługiwane wagonami typu N. 21 listopada 1989 r. oddano do użytku pętlę przy ul. Wrocławskiej w Bytomiu co pozwoliło skierować na linię 31 wagony jednokierunkowe, a wcześniej we wrześniu 1986 r. zlikwidowano linie 1 i 2 w Gliwicach. Cały czas jednak wagony typu N kursują codziennie na linii 38 kursującej wzdłuż ul. Piekarskiej w Bytomiu.
„Enki” kursują na liniach wahadłowych
Od czasu do czasu zdarza się jednak, że takim taborem obsługiwane są również inne linie kursujące w regionie. Ostatnią takim połączeniem była linia 0 kursująca wahadłowo po torze południowym na ul. 3 Maja w Katowicach na odcinku od pl. Wolności do Rynku. Powodem tego były prowadzone prace torowe. Linia kursowała od 17 lutego do 14 marca 2014 r.
We wcześniejszych latach wagon typu N można było spotkać na linii specjalnej kursującej po trasie zlikwidowanej kilka miesięcy wcześniej linii 25 w Będzinie (od Ronda do mijanki Grodziec Kopalnia). Linia taka kursowała na zlecenie Urzędu Miejskiego w Będzinie w okresie od 26 czerwca do 31 grudnia 2006 r. W dniach 1-2 maja 2004 r. wagon typu N obsługiwał linię 3 na trasie Zabrze Plac Wolności – Mikulczyce Pętla, natomiast w okresie od 19 marca do 5 lipca 2001 r. „enka” obsługiwała pociąg nocny PN-233, który kursował wieczorem na trasie linii 18 (Ruda Południowa – Bobrek Osiedle Pod Brzozami), a w nocy na trasie linii 29 (Chebzie Węglowa – Zaborze Pętla) z powodu przebudowy ul. Dworcowej w Rudzie Śląskiej-Chebziu.
Wagony typu N kursują także na liniach okolicznościowych, m.in. na linii 2 w relacji Katowice Plac Wolności – Koszutka Słoneczna Pętla uruchomionej we wrześniu 2014 r. i kwietniu 2015 r. w związku z imprezami sportowymi w hali „Spodek”), czy też na linii turystycznej funkcjonującej od 2007 roku (w niektórych latach jako odrębna linia, a w niektórych jako jeden z pociągów na linii). W ubiegłym roku linia turystyczna oznaczona była numerem 0 i kursowała na trasie Katowice Plac Wolności – Chorzów Stadion Śląski.
Potrzebny tabor dwukierunkowy
Oprócz wymienionych tras wagony typu N kursowały awaryjnie lub z rezerwy na innych liniach na których w danym czasie niezbędny był tabor dwukierunkowy. Czasem obsługiwały wybrane kursy nocne w czasie robót torowych. Należy bowiem zauważyć, że aż do drugiej połowy 2010 roku Tramwaje Śląskie dysponowały w tym zakresie (oprócz wagonów N) tylko trzema składami dwukierunkowymi (wagony 111N). Obecnie do dyspozycji jest jeszcze 14 wagonów Düwag Pt sprowadzonych z Frankfurtu.
Tabor typu N w Tramwajach Śląskich reprezentowany jest przez cztery wagony pasażerskie – dwa liniowe w zajezdni Stroszek (nr 954 – z 1949 roku i nr 1118 – z 1951 roku), które zostały w latach 2001-2002 zmodernizowane (zabudowano w nich obwód niskiego napięcia, hamulce szynowe i dodatkowe oświetlenie), jeden w pełni zabytkowy z zajezdni Chorzów Batory (nr 1100 – z 1953 roku) oraz jeden dawny roboczy typu 4N, przebudowany do jazdy z pasażerami w 2006 roku, z zajezdni Będzin (nr 1167 – z 1957 roku).
Kolejne remonty w Sosnowcu
Trwające modernizacje torowisk w centrum Sosnowca wkraczają w kolejny etap. Remontowane będzie teraz torowisko w ul. Sienkiewicza i Piłsudskiego od ronda im. Gierka do skrzyżowania z ul. 3 Maja. W związku z tym od poniedziałku 1 czerwca linia 26 zostanie zawieszona, a linia 27 skierowana na trasę Kazimierz Górniczy Pętla – Dańdówka – Niwka – Mysłowice Dworzec PKP. Na trasie Dańdówka Skrzyżowanie – Sosnowiec Urząd Miasta kursować będzie autobusowa komunikacja zastępcza (linia T-27).
Linia 24 natomiast zostanie skrócona do relacji Konstantynów Okrzei – Sosnowiec Ostrogórska (Rondo im. Gierka). W związku z brakiem możliwości zawracania na Rondzie im. Gierka (zwykle można tam manewrować na trójkącie torowym) linia obsługiwana będzie taborem dwukierunkowym. Jak poinformował nas Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie, organizator komunikacji, czyli KZK GOP, zdecydował, że na linii kursować będzie wagon typu N. Kursy realizowane będą codziennie co 30 minut (z kilkoma przesunięciami związanymi z przerwami posiłkowymi). Na linii kursować będzie na stałe wagon 4N 1167, jednak wyjazd i zjazd odbywać się będzie z i do zajezdni Zawodzie (trasą przez Mysłowice) ze względu na brak dojazdu do zajezdni Będzin. Remont, a tym samym zmieniona organizacja ruchu ma trwać do końca sierpnia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.