Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ogniwa wodorowe kolejną rewolucją na rynku autobusów?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
11-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Ogniwa wodorowe kolejną rewolucją na rynku autobusów?
fot. WU
Rynek autobusów oferuje szereg alternatyw dla pojazdów z silnikiem diesla, który – zdaje się – jest teraz na cenzurowanym. Wśród dostępnych rozwiązań pojawiają się też pojazdy z ogniwami wodorowymi. Solaris, który promuje elektrobusy, nie odpuszcza także i tej technologii. – Uczestniczymy i nadal będziemy w tym aktywnie uczestniczyć, oferować autobusy w kolejnych przetargach. Najważniejsze, by doszło do efektu skali – mówi dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes firmy Solaris Bus & Coach SA.

W grudniu 2014 r. Solaris zaprezentował w Hamburgu elektryczny autobus przegubowy. Podstawowe źródło napędu stanowią baterie o mocy 120 kWh. Nowością jest jednak sposób ładowania – z wykorzystaniem ogniw paliwowych zasilanych wodorem. Energia wodorowa pozwala na ładowanie pojazdu w trakcie jazdy, przez co na mieście nie jest potrzebna żadna dodatkowa infrastruktura.

Choć temat autobusów z ogniwami wodorowymi nie jest tak popularny, Solaris potwierdza zainteresowanie tą technologią. – Jesteśmy ukierunkowani na rozwój tych produktów, zamierzamy uczestniczyć w przetargach i dostarczać kolejne autobusy do innych miast. Są inicjatywy na rynku europejskim, które dofinansowują tego typu zakupy. Widzimy kolejną próbę popularyzacji rozwiązania – mówi dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes firmy Solaris Bus & Coach SA.

Na razie dużą barierą dla rozwoju technologii wodorowych są koszty. Obecnie koszt jednego pojazdu przegubowego wynosi ponad 1 mln euro. – Wraz ze wzrostem liczby takich pojazdów cena powinna spadać i jestem przekonany, że spadnie. Czy do poziomu autobusu bateryjnego, to pytanie jest jeszcze otwarte. Na pewno jednak pojazd z ogniwami wodorowymi nie będzie kosztował dwa razy tyle co elektryczny – mówi Dariusz Michalak.

Z uwagi na obecne duże koszty technologii niezbędne jest wsparcie dla branży, by można było przejść od etapu innowacji do etapu bardziej masowej produkcji. To pozwoli obniżyć koszty. – Są programy europejskie, które dofinansowują autobus 12-metrowy kwotą do 200 tys. euro. Potrzebny jest efekt skali, żeby wszyscy uwierzyli, że da się to zrobić, by spadły koszty. To z kolei zachęci następnych przewoźników. Inaczej rozmawia się z dostawcami ogniwa czy to dostawcami zbiorników na wodór, jeżeli chce się kupić dwie sztuki, a inaczej jak dwadzieścia – zauważa Michalak.

Koszty produkcji i wdrożenia takich pojazdów nie są jednak jedynym ograniczeniem. – Popularność tego rozwiązania zależna będzie od wielu parametrów, w tym od dostępności wodoru i jego ceny. Oprócz kosztów zakupu, mamy bowiem także koszty eksploatacyjne – wskazuje Dariusz Michalak.

Przedstawiciel Solarisa, mimo występujących barier, jest optymistą co do rozwoju tej technologii. –Rozmawiamy z potencjalnymi klientami z Niemiec i Skandynawii. Gdy rozpisane zostaną przetargi będziemy w nich aktywnie uczestniczyć – mówi Dariusz Michalak. Zaznacza jednak, że ogniwa wodorowe nie wyprą innych źródeł napędu i zasilania. – To nie jest technologia, która zastąpi od razu inne rozwiązania, tylko będzie jedną z szeregu dostępnych – mówi wiceszef Solarisa.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Jakich elektrobusów jest w Polsce najwięcej?

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Jakich elektrobusów jest w Polsce najwięcej?

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5