Urząd Miasta w Olsztynie właśnie rozstrzyga przetarg na kampanię promocyjną budowanego w ty m mieście tramwaju. Jednym z jej elementów ma być poradnik dla kierowców, jak zachowywać się w przypadku spotkania na skrzyżowaniu pojazdu szynowego.
– Od czasu gdy po ulicach Olsztyna poruszały się tramwaje, minęło pół wieku – tłumaczyła dziennikarzom Marta Bartoszewicz z biura prasowego urzędu miasta. Dlatego właśnie w ratuszu uznano, że Olsztynowi potrzebna jest nie tylko kampania promocyjna, ale też informacyjna. Ma zostać stworzona w niecały miesiąc od dnia podpisania umowy. Władze miasta planują uruchomienie linii tramwajowych na koniec tego roku.
Zamawiający dość konkretnie określił czego wymaga od twórców kampanii pod hasłem „Przesiądź się do tramwaju i autobusu”, m.in.: zdefiniowania grup docelowych kampanii informacyjno-promocyjnej, opisu sposobu dotarcia do nich, propozycji materiałów reklamowych i promocyjnych, harmonogramu działań i kosztorysu.
Jednym z elementów kampanii ma być „Tramwajowy poradnik drogowy”, który pomoże kierowcom oswoić się z tramwajami. „Zasady ruchu drogowego są dla większości doświadczonych kierowców proste. Znacznie się jednak komplikują, gdy ruch odbywa się w mieście, po którym jeżdżą tramwaje, nie podlegające np. powszechnej zasadzie prawej ręki” – tłumaczą urzędnicy w zamówieniu. „Poruszanie się w takich warunkach jest trudne zwłaszcza dla tych osób, które na co dzień nie mają z pojazdami szynowymi do czynienia. Tramwajów, chociaż są napędzane silnikiem, nie zaliczamy do pojazdów silnikowych. Kodeks drogowy nazywa je pojazdami szynowymi. Zasady zachowania się kierowcy wobec takich pojazdów różnią się znacznie od zasad poruszania się np. wśród samochodów. W ramach „Tramwajowego poradnika drogowego” należy pokazać sytuacje, które budzą wątpliwości kierowców i powiedzieć, dlaczego czasem tramwaj "ma rację" - czyli pierwszeństwo - a czasem musi czekać”.
Pomysł na naukę mieszkańców miasta jak się zachowywać wobec tramwaju nie jest niczym nowym. W zeszłym roku
w Dubaju przeprowadzono akcję informacyjną dotyczącą uruchamianego tam tramwaju. Na ulotkach można było wyczytać m.in., żeby nie korzystać ze smartfonów i słuchawek przechodząc obok linii tramwajowej, bo można nie usłyszeć komunikatu ostrzegawczego.
W przypadku Olsztyna dużą wagę położono na atrakcyjność i kreatywność. Wśród kryteriów oceny ofert 30 proc. punktów dotyczy właśnie tych cech – komisja przetargowa osobno oceni motyw przewodni kampanii, hasło i logotyp. W 70 proc. o wyborze oferty zdecyduje cena.
Budowa trzech linii tramwajowych o łącznej długości 11 km, to część dużego projektu usprawnienia komunikacji publicznej w Olsztynie wartego blisko 500 mln zł, w 70 proc. sfinansowanego z funduszy unijnych. Dzięki tym pieniądzom do końca września trafi tam 15 tramwajów Solaris Tramino (część już jest na miejscu). Dzięki rozwijanemu równolegle systemowi ITS, tramwaje mają mieć priorytet w ruchu miejskim.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.