Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn chce zmniejszać emisję spalin poprzez poszerzanie dróg

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-05-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Olsztyn chce zmniejszać emisję spalin poprzez poszerzanie dróg
fot. Martyn Janduła
Olsztyn przyjmuje właśnie plan gospodarki niskoemisyjnej. Jego autorzy uznali, że do zmniejszenia emisji przyczyni się upłynnienie ruchu poprzez rozbudowę i poprawę układu drogowego. Nie zaproponowano natomiast ograniczenia roli samochodu. – Celem planu gospodarki niskoemisyjniej nie jest uspokajanie ruchu w centrum miasta, tylko wsparcie celów redukcji emisji gazów cieplarnianych – tłumaczy Łukasz Zywar z firmy Consus Carbon Engineering, która wraz z firmą KAPE przygotowywała plan.

Miasta przygotowują teraz plan gospodarki niskoemisyjnej, których celem jest wyznaczenie sposobów ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w zgodzie z polityką unijną. Olsztyn proponuje nietypowe podejście – oprócz oczywiście wzniosłych haseł o rozwoju transportu publicznego jako alternatywy dla podróży samochodem przewidziano… rozbudowę układu drogowego dla upłynnienia ruchu.

Problemy transportowe Olsztyna

Jak czytamy w planie, „duże natężenie ruchu w centrum miasta jest nie tylko bezpośrednio uciążliwe dla mieszkańców, ale również w dużym stopniu wpływa na natężenie hałasu, przekroczenia stężeń zanieczyszczeń oraz obniża atrakcyjność turystyczną miasta”. Jak zauważają autorzy opracowania, w centrum ulice są wąskie i nie ma możliwości wytyczenia nowych dróg. Słabo wykształcony układ dróg powoduje, że w centrum jest zwiększony ruch tranzytowy. Ponadto znaczenie mają też przyzwyczajenia mieszkańców do korzystania z własnego samochodu.

Wśród głównych problemów transportowych wymienia się nadmierne obciążenie dróg w centrum miasta przez ruch wewnętrzny, a także generowany przez mieszkańców sąsiednich miejscowości i gmin oraz tranzyt, bardzo wysoki wzrost udziału transportu prywatnego w bilansie transportowym na terenie miasta, tworzenie się stref na terenie miasta, gdzie niemal codziennie powstają zatory uliczne oraz wysoka emisja zanieczyszczeń gazowych i pyłowych emitowanych przez pojazdy transportu prywatnego. W zakresie transportu publicznego autorzy wymieniają duże straty czasu ze względu na znaczne natężenie ruchu oraz brak preferencji w ruchu.

Autorzy opracowania oczywiście proponują poprawę stanu komunikacji miejskiej poprzez wymianę taboru, wprowadzenie nowych środków transportu na części tras (autobusy elektryczne, tramwaje), modernizację nawierzchni na trasach, którymi porusza się komunikacja, priorytety i inne rozwiązania ułatwiające poruszanie się transportu. Wymienia się również poprawę infrastruktury rowerowej oraz chodników.

Duży ruch, więc trzeba budować nowe drogi

Co zaskakujące, oddzielnym priorytetem jest „budowa i modernizacja infrastruktury drogowej w celu upłynnienia ruchu i ograniczenia emisji”. Wśród działań wymienia się budowę obwodnic i nowych odcinków dróg, tworzenie bezkolizyjnych skrzyżowań oraz rozjazdów czy wdrażanie systemów zarządzania ruchem ulicznym. Jak prognozują autorzy, dzięki nowym odcinkom drogowym „poprawi się płynność, przejezdność i bezpieczeństwo ruchu drogowego”. Jednocześnie zwracają uwagę, że może to spowodować wzrost liczby samochodów prywatnych w ruchu. Zdaniem autorów jednak nadrzędną korzyścią jest większa płynność ruchu, która oznacza mniejsze zużycie paliwa.

Ciekawe odpowiedzi padały w konsultacjach społecznych, w których mieszkańcy i aktywiści miejscy zwrócili uwagę na kwestię poszerzania dróg i zapisów o możliwym wzroście ruchu indywidualnego, co również przełoży się na zwiększenie emisji. „Poszerzanie dróg służy upłynnieniu ruchu, co jednocześnie zmniejszy częstość występowania zatorów ulicznych. Jazda ze zmienną prędkością, ze szczególnym uwzględnieniem częstego hamowania i rozpędzania samochodu powoduje znaczny wzrost emisji zanieczyszczeń do atmosfery w odróżnieniu od jazdy jednostajnej. Upłynnienie ruchu nie wpływa zachęcająco jedynie na rozwój transportu indywidualnego – dzięki temu środki komunikacji zbiorowej, także przemieszczają się szybciej, przyczyniając się jednocześnie do zwiększenia komfortu jazdy, co stanowi argument zachęcający do korzystania z tego typu rozwiązań” – przekonują autorzy.

Olsztyn szuka wyjątków od reguły

Doświadczenia wielu innych miast pokazują, że szersze i nowe drogi wcale nie rozwiązują problemu zatorów, a często generują nowy, dodatkowy ruch (prawo Lewisa-Mogridge’a). W niektórych miastach – głównie na zachodzie, ale powoli też w Polsce – wręcz zmniejsza się przestrzeń dostępną dla samochodów w centrach.

Autorzy bronią jednak zapisów planu. – Zadania zawarte w planie oddziaływują miedzy sobą, a plan wymaga kompleksowej oceny. Upłynnianie istniejącego ruchu (ograniczanie zatorów drogowych) przyczynia się do zmniejszenia emisji. W planie znajdują się także inwestycje rozwijające transport publiczny (m.in. wprowadzenie transportu tramwajowego, system roweru publicznego, modernizacja taboru autobusowego), co powinno skłaniać mieszkańców do korzystania z transportu publicznego – zapewnia Łukasza Zywar z Consus Carbon Engineering.

Jak przekonuje, nie jest powiedziane, że po poszerzeniu ulic wzrośnie ruch (prawo Lewisa-Mogridge’a). – Doświadczenia różnych miast w tym zakresie nie są jednolite w każdym przypadku i olbrzymią rolę przy działaniach modernizacyjnych sieci drogowej odgrywają działania towarzyszące. Miasto Olsztyn w celu uniknięcia tego efektu kładzie również nacisk na inne kierunki uatrakcyjnienia wykorzystania komunikacji zbiorowej. Wielokierunkowe działania, w tym poprawa infrastruktury miejskiego transportu, wymiana taboru, wprowadzenie tramwaju, edukacja czy promocja roweru miejskiego, łącznie mogą dać skutek redukcji ilości pojazdów samochodowych na drogach – mówi Zywar.

Szersze drogi zachęcają też do rozwijania większych prędkości, co przekłada się na większą dynamikę jazdy. Kierowcy nadal muszą zwalniać przy przejściach i skrzyżowaniach. Tymczasem autorzy w planie za cel stawiają płynną, jednostajną jazdę. – autorzy nie mogą z góry zakładać, że wszyscy kierowcy będą przekraczać dopuszczalną prawnie prędkość. Zwalnianie przy skrzyżowaniach i przejściach będzie nadal występować, ale na odcinkach między nimi ruch zostanie upłynniony – przekonuje Zywar.

Zatoki wygodniejsze dla pasażerów


Plan zakłada też budowę nowych zatok autobusowych. Ich krytycy często podnoszą, że zachęcają one do szybszej jazdy, są mniej wygodne dla pasażerów i autobusy potrzebują więcej czasu na włączenie się do ruchu. Odpowiedzią są również przepisy, zgodnie z którymi uczestnicy ruchu drogowego mają obowiązek umożliwienia kierującego autobusem/ trolejbusem włączenie się do ruchu. – Autorzy planu zakładają, że mieszkańcy Olsztyna będą stosować się do obowiązującego prawa i nie będą utrudniać włączenia się do ruchu komunikacji miejskiej włączającej się do ruchu opuszczając zatokę autobusową – twierdzi Łukasz Zywar.

Ponadto zatoki, zdaniem autorów, upłynniają ruch, co powoduje mniejszą emisję spalin. Z tego względu odpadają np. znane z Zachodu antyzatoki, które zaczynają być stosowane w polskich miastach. – Stosowanie przytoczonych „antyzatok” uniemożliwia poruszanie się pasem zajętym przez postój autobusu, co powoduje zwiększenie zużycia paliwa i w konsekwencji emisję ubocznych produktów spalania – przekonuje Zywar.

Zdaniem autorów „zatoki autobusowe stanowią zazwyczaj również większy komfort i bezpieczeństwo” – miejsce oczekiwania na autobus znajduje się dalej od pasa ruchu. Zdaniem Zywara twierdzenie, że zatoki zachęcają kierowców do rozwijania większych prędkości jest nieuzasadnione – nie istnieją bowiem, jak przekonuje, powody, dla których kierowcy mieliby to robić.

To pomysły Olsztyna


Przedstawiciele firmy odpowiedzialnej za opracowanie planu podkreślają, że ich firma nie ma siły sprawczej, jeżeli chodzi o podstawowe założenia planu. – Działania służące upłynnieniu ruchu nie są pomysłami autorów planu z mojej firmy oraz KAPE. Działania te jasno wynikają z dokumentów planistycznych Urzędu Miasta Olsztyna, z kórymi plan gospodarki niskoemisyjnej jest spójny – mówi Diana Drobniak w z firmy Consus Carbon Engineering. Jak dodaje, żeby miasto uzyskało dofinansowanie na kolejne inwestycje z funduszy europejskich (zwłaszcza POIiŚ 2014-2020), musi wpisać je do planu gospodarki niskoemisyjnej


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Mobilność

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Roman Czubiński 09 grudnia 2020

USA. Volkswagen sprawdza ile miejsca zajmuje 300 tys. aut

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Magdalena Zygmunt 01 stycznia 2018

Warszawiacy lubią samochody, ale… chętnie by się ich pozbyli

Komunikacja

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Mobilność

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Jakub Dybalski 05 września 2017

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Mobilność

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Agnieszka Serbeńska 16 czerwca 2016

Zobacz również:

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Mobilność

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Roman Czubiński 09 grudnia 2020

USA. Volkswagen sprawdza ile miejsca zajmuje 300 tys. aut

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Magdalena Zygmunt 01 stycznia 2018

Warszawiacy lubią samochody, ale… chętnie by się ich pozbyli

Komunikacja

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Mobilność

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Jakub Dybalski 05 września 2017

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Mobilność

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Agnieszka Serbeńska 16 czerwca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5