Olsztyn będzie pierwszym miastem w Europie, w którym pojawią się tureckie tramwaje Durmazlar. Po trzech miesiącach od otwarcia ofert miasto wybrało ofertę producenta za najkorzystniejszą i tym samym dało zielone światło firmie na podbój rynku Unii Europejskiej. Pierwsze dwa tramwaje trafią do stolicy Warmii i Mazur w ciągu 21 miesięcy od dnia podpisania umowy. Turecka firma dostarczy do Olsztyna pojazdy o nazwie Panorama.
Wszystko wskazuje na to, że w Olsztynie, jako pierwszym mieście w Unii Europejskiej, zawitają tureckie tramwaje Durmazlar. Urzędnicy ogłosili
jedyną ofertę w przetargu za najkorzystniejszą i tym samym dali zielone światło do podpisania umowy z turecką firmą. Dla Durmazlar to przede wszystkim utorowanie sobie drogi na rynek Unii Europejskiej. Pozwoli to na udział w innych przetargach, gdyż często warunkiem udziału jest doświadczenie w zakresie dostawy tramwajów homologowanych w Unii Europejskiej. Poza tym dobrze zrealizowany olsztyński kontrakt będzie także dobrą rekomendacją dla tego mało znanego na europejskim rynku producenta.
– Wymagania były wysokie, ale tureckiemu producentowi udało się spełnić nasze oczekiwania. Jeszcze trochę cierpliwości i na ulice miasta wyjedzie ładna, przestrzenna, z odrobiną orientalnej tajemniczości Panorama – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
Wybór nie byłby możliwy, gdyby w pierwszym przetargu konsorcjum Solarisa i Stadlera nie przeszarżowało z ceną. Solaris to dotychczasowy dostawca tramwajów w Olsztynie – dosyć nietypowych, bo szerszych niż w innych miastach Polski. Durmazlar również zaproponował Olsztynowi tramwaje o szerokości 2,5 metra. Przypomnijmy, że Olsztyn zliberalizował warunki zamówienia i dopuścił do przetargu oferty także na węższe pojazdy.
Do Olsztyna trafi wraz z zamówieniem podstawowym 12 tramwajów. Jeżeli pojawią się dodatkowe środki, to miasto będzie mogło zamówić do 12 kolejnych pojazdów. Tramwaje będą miały 32,5 metra długości, 2,5 metra szerokości oraz pomieszczą 210 pasażerów. We wnętrzu będzie 40 siedzeń. Problematyczny może okazać się układ drzwi. Olsztyn dopuścił zastosowanie drzwi dwuskrzydłowych oraz jednoskrzydłowych. Jednak te ostatnie mogą być zamontowane wyłącznie za kabiną motorniczego. Durmazlar zaoferował wariant 1/4/1, co może mieć istotny wpływ na sprawną wymianę pasażerów – zwłaszcza w godzinach szczytu.
Pojazdy charakteryzować się będą naciskiem na oś na poziomie 93,87 kN i skrajnymi skrętnymi wózkami w układzie jezdnym. Udało się także producentowi zaoferować szerokości przejścia w przedziale pasażerskim od 650 mm do 835 mm. Korzystny jest także poziom emisji hałasu – Durmazlar zadeklarował, że tramwaj emitować będzie hałas na poziomie 73,6 dB. Więcej o pojazdach pisaliśmy
tutaj.
Pierwsze dwa tramwaje trafią do Olsztyna w ciągu 21 miesięcy od dnia podpisania umowy. W kolejnych miesiącach producent ma dostarczać po dwie sztuki. Na zakup 12 tramwajów miasto wyda 108 mln zł brutto.
WIĘCEJ O OFERCIE PISZEMY TUTAJ.