Drugi etap rozbudowy tramwajów to wyczekiwana kontynuacja tramwajowej inwestycji, na którą w Polsce zdecydował się wyłącznie Olsztyn. Właśnie wystartował przetarg, w ramach którego dobudowanych zostanie 6 km torów. Do obecnych trzech linii tramwajowych dołączą kolejne dwie. Prace ruszą w 2019 r. i zakończą się jesienią 2020 r.
Olsztyn to jedyne miasto w Polsce, które przy pomocy środków unijnych zdecydowało się na budowę od podstaw systemu tramwajowego. Dzięki pierwszemu etapowi inwestycji powstało 11 km torów oraz trzy linie tramwajowe, które wożą olsztynian z Jarot (przy ul. Witosa) do centrum, uniwersytetu i dworca kolejowego. Teraz rozpoczął się proces poszukiwania wykonawcy robót związanych z rozbudową sieci tramwajowej. Ogłoszenie zostało już opublikowane w suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Prace w terenie mają rozpocząć się najwcześniej w 2019 r. i potrwać do 30 września 2020 r.
Trasa dwutorowej linii tramwajowej rozpoczyna się od istniejącej pętli autobusowej przy ul. Wilczyńskiego, na Os. Pieczewo, gdzie zlokalizowany jest czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i punktem socjalno-informacyjnym. Na pierwszym odcinku linia przebiega środkiem ul. Wilczyńskiego i Krasickiego do skrzyżowania z ul. Sobocińskiego. Dalej, poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ul. Krasickiego do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego, gdzie rozpoczyna się estakada o długości ok. 270 m i rozpiętości przęsła 28-39 m, po której przebiega nad skrzyżowaniem ul. Krasickiego z ul. Synów Pułku. Na końcowym odcinku ul. Synów Pułku oraz w ul. Wyszyńskiego, torowisko przebiega poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ulicy, aż do skrzyżowania z al. Piłsudskiego. W al. Piłsudskiego linia tramwajowa zlokalizowana jest między jezdniami, tworząc tram-bus-pas i połączona jest z istniejącym torowiskiem na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki.
Termin składania ofert mija 12 czerwca. W postępowaniu mogą brać udział firmy, które w ciągu ostatnich pięciu lat zrealizowały co najmniej dwie umowy na budowę lub przebudowę drogi minimum klasy Z, o długości co najmniej 1 000 mb. na zurbanizowanych terenach miejskich, dwie umowy na budowę lub przebudowę torowiska tramwajowego o długości co najmniej 2 km toru pojedynczego oraz jedną umowę obejmującą budowę i/lub przebudowę obiektu mostowego wieloprzęsłowego, o rozpiętości najkrótszego przęsła powyżej 30 m. O wyborze wykonawcy decydują cena (60%), dodatkowy okres rękojmi za wady i pielęgnacji trawników i nasadzeń (18%), przejęcie ryzyk przez wykonawcę (17%), ograniczenie utrudnień w trakcie realizacji inwestycji (4%) oraz dodatkowe badania defektoskopowe połączeń szyn (1%).
Projekt rozbudowy linii tramwajowej
objęty jest dofinansowaniem unijnym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Wartość prac to ok. 208 mln zł. Inaczej niż w przypadku pierwszej tramwajowej inwestycji, miasto powierzy realizację prac jednemu wykonawcy. Tym razem jest więcej czasu, dlatego swobodnie będzie można zaplanować wszelkie roboty, by jak najmniej oddziaływały na codzienny ruch miejski. Jest to o tyle istotne, że tramwaj pojawi się na istotnym trakcie łączącym dużą sypialnię miasta z centrum.
Wraz z oddaniem do użytku nowej sieci tramwajowej w mieście pojawią się dwie kolejne linie. Linia nr 4 kursować będzie z osiedla Pieczewo do dworca głównego, z kolei linia nr 5 z osiedla Pieczewo pod Wysoką Bramę. Do obsługi linii poszukiwane są nowe tramwaje. Wciąż trwa ocena ofert w przetargu na tabor. Swoją ofertę
złożył jedynie turecki Durmazlar.