Uruchomienie tramwajów w Olsztynie zweryfikowało zakupy miasta odnośnie 15 sztuk Solarisów Tramino. Szybko okazało się, że liczba tramwajów jest niewystarczająca na potrzeby miasta. Utrzymanie atrakcyjnych częstotliwości kurowania wymagało zubożenia kursów na tramwajowej trójce. Olsztyn zapowiada, że już w październiku złoży wniosek o zakup kolejnych wozów.
Uruchomienie ostatniej – trzeciej – linii tramwajowej w Sylwestra 2015 roku pokazało, że Olsztyn niestety przeliczył się w czasach przejazdu tramwajów, a piętnaście sztuk Solarisów Tramino okazało się być
niewystarczającą liczbą, by zaoferować dużą częstotliwość kursowania. Co ciekawe, Olsztyn planował w przeszłości zakupić zaledwie 12 sztuk tramwajów. Urzędnicy postanowili z czasem jednak zwiększyć rezerwę i ostatecznie kupili 15 pojazdów. Decyzja ta okazała się być bardzo trafna, bowiem Olsztyn mógłby mieć teraz dużo poważniejsze kłopoty z obsługą pasażerów.
Tramwaje rezerwowe nie są w praktyce wykorzystywane do obsługi regularnych linii. – Po weryfikacji częstotliwości kursowania przez ZDZiT w Olsztynie rezerwa wozów pozostaje w rezerwie na wypadek nieprzewidzianych okoliczności – mówi Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy MPK Olsztyn. Zdecydowano, że tylko jeden wóz będzie czekał w zajezdni na wypadek różnych ewentualności.
– Na szczęście rezerwowy tramwaj był wykorzystywany sporadycznie, bo od grudnia zeszłego roku do teraz, zaledwie kilka razy. I tylko w sytuacjach awarii sprzętu i wypadku śmiertelnego. Służby techniczne firmy Solaris są bardzo sprawne i usterki, które – co normalne – zdarzają się w trakcie eksploatacji, są usuwane bardzo szybko i to podczas nocnych przestojów. Także rano wszystkie tramwaje są sprawne i gotowe do wyjechania na linie – zapewnia Stankiewicz.
Niestety, obecna liczba tramwajów w ruchu liniowym pozwala zapewnić atrakcyjną częstotliwość kursowania wyłącznie na pierwszej i drugiej linii tramwajowej, które łączą centrum i Dworzec Główny z dużym osiedlem mieszkaniowym – Jaroty. Na niewystarczającej liczbie wozów ucierpiała za to trzecia linia. Studentów z dworca do Uniwersytetu tramwaje zabierają z częstotliwością co ok. 30-40 minut. – Jeżeli chodzi o obecną sieć to do obsługi pasażerów potrzebowalibyśmy
jeszcze trzech składów. ZDZiT rekomendował zakup pojazdów z nowej perspektywy unijnej – mówi Paweł Pliszka, rzecznik prasowy Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu.
Od momentu wystartowania tramwajów ZDZiT zdecydował się na jedną korektę rozkładu jazdy, uwzględniającą dłuższy czas przejazdu tramwajów. Coraz sprawniej działający priorytet na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz wdrożenie się motorniczych powinno przyspieszać przejazd tramwajów. Mimo wszystko nie zanosi się, żeby w najbliższym czasie pojawiła się kolejna korekta rozkładów jazdy tramwajów. – Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby wprowadzić zmiany. Nie wszyscy motorniczy jeszcze tak sprawnie prowadzą pojazdy, by ogólną tendencję można było odnieść do każdego kursu – zaznacza Pliszka.
– W październiku będziemy składali wniosek o zakup trzech nowych tramwajów – wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta w Olsztynie. – O dofinansowanie taboru postaramy się z programu ekomobilności miejskiej. Koszt jednego wozu szacujemy na ok. 8 milionów złotych brutto.
Przetarg na zakup rozpiszemy najprawdopodobniej na przełomie 2016 i 2017 roku – dodaje.
Aby uzyskać jak najniższą cenę w przetargu, miasto najprawdopodobniej rozpisze go w ten sposób, by uwzględnić zakup nie tyko trzech dodatkowych pojazdów do obsługi obecnie funkcjonujących linii tramwajowych, ale także całego taboru dla II linii tramwajowej. – Wówczas oczywiście w umowie zawrzemy klauzulę o regulacji terminów dostawy – podkreśla rzeczniczka.
Nie jest znana jeszcze dokładna liczba wozów, które Olsztyn będzie potrzebował do obsługi kolejnych linii. Tym bardziej, że urzędnicy nie chcą doprowadzić znowu do powtórki z sytuacji, gdy szacunki okażą się niewystarczające. – Co do liczby pojazdów jakie zakupimy do II linii, to zostanie ona ustalona, gdy podjęta zostanie decyzja w jakim zakresie wykonamy II linię tramwajową – podaje Bartoszewicz. Niedawno miasto
zatwierdziło przebieg rozbudowy sieci tramwajowej.